arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
شماره ۱۸۴؛

اسناد ویکی لیکس / مهر ۱۳۸۲؛ روایتی از سفر وزیر تجارت خارجه ترکیه به تهران و اظهاراتی که ادعا کرد به رئیس جمهور ایران گفته است

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در امارات در تلگرافی محرمانه به تاریخ چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۸۲ به موضوع سفر یک مقام ترکیه به ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: صحبت‌های مسئول تجارت خارجی درباره ایران/عراق

طبقه بندی: محرمانه

چهارشنبه 14:16 دقیقه هشتم اکتبر 2003

از: ترکیه

به: نامشخص

 

  1. تانسر کایالار، مسئول تجارت خارجی ترکیه روز 6 اکتبر به ما گفت که کورساد توزمان، وزیر تجارت خارجه در جریان سفر اخیرش به تهران، به خاتمی رییس جمهور هشدار داده است درباره مسایل هسته ای «دست از بازی بردارد» و از حمایت تروریست ها هم خودداری کند. خاتمی به کایلار پاسخ داده بود که ایران به تعهدات خود در قبال آژانس عمل خواهد کرد. کایلار پیشنهاد داد که ترکیه، بخصوص وزیر توزمان، می توانند نقش سازنده ای در تلاش های آمریکا و جامعه بین الملل برای فشار به تهران برای رفتار بهتر در مسایل هسته ای و دیگر موارد بازی کنند.
  2. کایلار گفت گزارش های رسانه ای درباره امضای قراردادهای صادرات به ارزش 200 میلیون دلار توسط شرکتهای همراه توزمان، دست کم را گرفته اند. از میان 350 شرکتی که در نمایشگاه صنعتی تهران شرکت کرده بودند، تقریبا یک سوم ترکیه ای بودند. همچنین توزمان و همتایان ایرانی او توافق کردند تا پست های تجارت مرزی ایجاد کنند که کایلار آنها را مشابه فروشگاه های «بدون گمرکات» در گذرگاه‌های مرزی توصیف کرده بود. کایلار تایید کرد که این پست ها تنها می تواند تجارتی محدود ایجاد کند اما معتقد بود می تواند اقتصاد محلی را رونق دهد. او گفت ترکیه امیدوار است تجارت دو جانبه خود با ایران را دو برابر کند که اکنون ارزش سالانه آن 2.2 میلیارد دلار است.
  3. او گفت صادرات ترکیه به عراق رو به افزایش بوده و تا پایان سال می تواند به 1 میلیارد دلار برسد. این مسئله تاثیر بسیار مثبتی بر منطقه فقیر جنوب ترکیه دارد و دولت این کشور به دنبال حفظ این شرایط است. کایلار گفت که دولت هر کار ممکنی را برای توسعه کارآمدی در سمت ترکیه ای گذرگاه هابور انجام داده اما معتقد است که یک گذرگاه دوم – در کنار مسیر راه آهن مستقیم – بسیار ضروری است (نکته: در سخنانی که نشانه عدم ارتباط میان سازمان های مختلف در ترکیه است، کایالار گفت که از نوسازی گذرگاه هابور اطلاعی ندارد و وزارت امورخارجه از ارتش درخواست کرده است در دوران نوسازی این گذرگاه با ایجاد یک گذرگاه موقت دوم موافقت کند. پایان نکته). عبدلغدیر سیکمان، رییس اتحادیه صادرکنندگان جنوب شرقی هم در تایید سخنان کایلار به رسانه ها گفت که صادرات به عراق باعث رونق اقتصاد جنوب شرقی شده است و در قازیان‎تپ اخیرا چند کارخانه تولیدی افتتاح شده است تا به تقاضای واردات در عراق پاسخ دهند.
  4. ما درباره گزارش اخیرمان درباره توافقنامه چارچوب توافقی آمریکا با بانک تجارت عراق به کایلار یادآوری کرده و به او پیشنهاد کردیم که امکان یک توافق مشابه اما در مقیاس کوچکتر میان صادرکنندگان ترکیه ای و اقتصاد عراق وجود دارد. کایلار که رییس هیات مدیر بانک صادرات-واردات ترکیه است گفت که دولت این کشور در حال بررسی این مسئله است اما در پاسخش هیچ عجله ای دیده نمی شد.

الدمن

نظرات بینندگان