arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
فایننشال تایمز گزارش داد؛

آنچه در درون کاخ سفید برای توافق اسرائیل و حماس گذشت / این معامله دستاورد انتخاباتی بایدن می‌شود؟

این توافق، مدت کوتاه و دامنه محدودی دارد و ممکن است در حین اجرای آن از هم بپاشد، اما دستاورد مهمی برای بایدن است که پس از نزدیک به شش هفته جنگ ویرانگر، با فشار در داخل و خارج برای میانجی گری در مناقشه مواجه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فایننشال تایمز نوشت: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در 14 نوامبر در حال ترک یک رویداد کاخ سفید در مورد بحران های اقلیمی بود که برای پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت مذاکرات آزادی گروگان ها در غزه، برگشت.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ بایدن به خبرنگاران گفت: «من هر روز با افراد درگیر با این موضوع صحبت کرده ام. پیام او به خانواده ها؟ «آنجا صبر کنید، ما می آییم».

این هفته، در آستانه تعطیلات روز شکرگزاری در ایالات متحده، بایدن پس از کمک به میانجی‌گری توافق بین اسرائیل و حماس برای توقف جنگ به مدت چهار روز و اجازه آزادی برخی از گروگان ها، توانست به قول خود، حداقل تا حدی عمل کند.

بر اساس این توافق، حماس مجموعا 50 زن و کودکی را که از زمان حمله به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر گروگان گرفته بودند، آزاد خواهد کرد. در عوض، اسرائیل 150 زندانی فلسطینی را آزاد می کند و اجازه می دهد کمک های بشردوستانه به منطقه تحت محاصره غزه سرازیر شود.

این توافق، مدت کوتاه و دامنه محدودی دارد و ممکن است در حین اجرای آن از هم بپاشد، اما دستاورد مهمی برای بایدن است که پس از نزدیک به شش هفته جنگ ویرانگر، با فشار در داخل و خارج برای میانجی گری در مناقشه مواجه شده است.

بایدن در هفته های اخیر سرمایه دیپلماتیک و سیاسی زیادی برای میانجی‌گری این توافق که یکی از مقامات ارشد دولت امریکا آن را فرآیندی «بسیار طاقت‌فرسا» توصیف می کند، صرف کرد.

اگر توافق پابرجا بماند، نقطه عطفی در تلاش واشنگتن برای ثبات و مهار جنگ خواهد بود. اما اگر شکست بخورد، خطر افزایش انتقادات از رویکرد بایدن به مناقشه را به همراه خواهد داشت.

دیوید گرگن، مدیر و مؤسس «مرکز رهبری عمومی» در دانشکده کندی دانشگاه هاروارد و مشاور روسای جمهور جمهوریخواه و دموکرات در پنج دهه گذشته، گفت: «بایدن نمی تواند آن را به این یک توافق درباره گروگان ها محدود کند. رئیس‌جمهور باید گام های متعددی برای درست کردن اوضاع بردارد».

به گفته یکی از مقامات ارشد دولت بایدن، رئیس جمهور پس از تماس ویدیویی اش در 13 اکتبر با اعضای خانواده شهروندان امریکایی که در جریان حمله حماس به اسرائیل ربوده شده بودند، تلاش هایی را برای آزادی گروگان ها آغاز کرد.

این مقام گفت: «این یکی از آزاردهنده ترین چیزهایی بود که فکر می کنم تا به حال در آن دفتر تجربه کرده ام».

درکاخ سفید، مذاکرات توسط جیک سالیوان و برت مک گورک از شورای امنیت ملی، به همراه بیل برنز، رئیس سیا، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه انجام شد. جدای از مقامات ارشد اسرائیل، مقامات ارشد مصری و قطری نیز شرکت داشتند و مستقیما با حماس در تماس بودند.

بایدن روز سه‌شنبه از رهبران قطر و مصر به‌خاطر «رهبری و مشارکت حیاتی»شان در دستیابی به توافق تشکر کرد.

وی افزود: «توافق امروز باید گروگان های امریکایی بیشتری را به خانه بیاورد و من تا زمانی که همه آنها آزاد نشوند دست از این کار برنخواهم داشت».

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت، بایدن شخصا در این امر شرکت داشت و «مذاکرات و پیشنهادات بسیار دشواری رد و بدل می شد».

نکات اصلی مذاکرات، دربرگیرنده «کریدورها، نظارت، بازه زمانی و تعداد کل» و همچنین فهرست گروگان ها و «اطلاعات شناسایی» آنها بود.

اگرچه حماس اعلام کرده بود که مایل است 50 گروگان را در مرحله اول توافق آزاد کند، اما تنها جزئیات دقیقی برای 10 گروگان ارائه کرد که امریکا آن را ناکافی دانست.

به گفته یک مقام ارشد دولت ایالات متحده، بایدن در 12 نوامبر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، تماس گرفت تا «کاملا روشن کند که آنچه توافق شده کافی نیست». در پاسخ، او از امیر قطر تضمین هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه «او هر کاری که ممکن است برای به نتیجه رسیدن این کار انجام خواهد داد».

مدت کوتاهی پس از آن، حماس یک گام مهم برداشت و اطلاعات لازم برای آزادی 50 زن و کودک را ارائه کرد. در ۱۴ نوامبر، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، طی تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور امریکا با کلیت این توافق موافقت کرد و مقاومت چند هفته‌ای اش در مقابل درخواست ها برای توقف حمله به غزه را کنار گذاشت.

در حالی که هفته گذشته بایدن برای اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو بود، ارتباط با حماس قطع شد و به نظر می رسید توافق در خطر است. اما مذاکرات در 17 نوامبر از سر گرفته شد و جزئیات نهایی در اوایل این هفته مشخص شد.

این مقام ارشد دولت امریکا گفت که کاخ سفید اکنون امیدوار است که این توافق بتواند شامل آزادی تعداد بیشتری از گروگان ها و توقف طولانی تر درگیری ها شود.

این مقام گفت: «ما پیش‌بینی می کنیم که این تعداد بیش از 50 باشد، اما من نمی خواهم عددی را اعلام کنم. ساختار معامله، به شدت مشوق آزادی همه گروگان هاست».

برای بایدن، نهایی شدن توافق اولیه، نه تنها یک نقطه عطف دیپلماتیک بلکه یک دستاورد مهم سیاسی داخلی بود.

با توجه به محبوبیت پایین و پیش بینی مبارزات انتخاباتی سخت در سال پیش رو، حمایت قاطع بایدن از اسرائیل در پی حمله حماس، واکنش شدید جناح چپ حزب دموکرات و رای دهندگان جوان را برانگیخته است.

برخی از قانون‌گذاران ترقی خواه حزب دموکرات، خواستار آتش بس کامل اسرائیل شده‌اند و برخی دیگر از دولت امریکا خواسته اند در واکنش به افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی، برای کمک به دولت نتانیاهو، شرایط سخت تری را اعمال کند.

دموکرات های جریان اصلی، اکنون دلیلی دارند که مطمئن باشند رویکرد بایدن به ثمر نشسته است. دینا تیتوس، نماینده دموکرات ایالت نوادا و عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گفت که از حصول این توافق «خوشحال» است.

او گفت: «ایالات متحده قادر است از اسرائیل حمایت کند و در عین حال حامی فلسطینیان بی گناه باشد. ما باید به انجام هر دو ادامه دهیم».

اما باید دید که آیا این توافق، در صورت اجرا، به بهبود وضعیت بایدن در نظرسنجی ها کمک می‌کند یا خیر. نظرسنجی NBC که روز یکشنبه منتشر شد، نشان داد که تعداد رای دهندگان ثبت نام شده امریکایی که سیاست خارجی بایدن را تایید می کنند از 41 درصد در سپتامبر به 33 درصد در نوامبر کاهش یافته است.

به گفته کامرون ایزلی، تحلیلگر ارشد سیاست ایالات متحده در Morning Consult، حمایت رئیس جمهور از یک متحد سنتی ایالات متحده در یک چشم انداز سیاسی بسیار قطبی شده سود نمی دهد.

دیوید گرگن، مدیر و مؤسس «مرکز رهبری عمومی» در دانشکده کندی دانشگاه هاروارد، گفت، بایدن باید «به مردم این حس را بدهد که جهان در کنار هم ایستاده است، و او وضعیت را در کنترل خود دارد»، زیرا «معلوم نیست که چه کسی این جنگ را اداره می‌کند».

گرگن افزود: «این اشتباه بایدن بود که به نتانیاهو چک سفید امضا داد».

نظرات بینندگان