arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۴ فروردین ۱۳۸۰: سه انفجار بزرگ با تلفات زیاد، روسیه را لرزانده / روس ها، چچنی‌ها را متهم کرده اند

خاطرات هاشمی رفسنجانی: در هندوستان، بحران كابينه و مجلس‌ها حل نشده و بحران درگيرهاى مسلمانان و هندوهاى افراطى هم كه به دنبال انهدام مجسمه بودا پيش‌آمده، اضافه شده است. در جنوب روسيه، سه انفجار بزرگ با تلفات زياد رخ داده كه روس‌ها، چچن‌ها را متهم كرده‌اند، ولي چچن‌ها اتهام را رد مى‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۴ فروردین ۱۳۸۰: تمام روز در اقامتگاه بودم. عصر از دريا استفاده كردم. آقاى شيرازى كه كشاورزى زيرنايلون [= گلخانه‌ای] در كيش ايجاد كرده‌ است، نمونه‌هايى از محصولاتش - طالبى، سبزى، فلفل، گوجه و خيار- را آورد و گفت، بازار خوبى دارد. دستگاه آب‌شيرين‌كن هم تهيه كرده است. درخواست كرد، براى نجات آقاى يزدان‌پناه كمك‌كنم.گفت، بعيد است آلوده به فساد مالى باشد؛ احتمالاً باعث اين وضع او، روزنامه‌اش [= روزنامه آزاد] بوده كه نتوانست درست اداره كند، يا درست اوضاع را درك كند. آقاى [محمد] صفارى، مديرعامل‌كيش‌خودرو آمد. اتومبيل ساخت‌كيش را براى بازديد آورد. با تأخير زياد، توليد را از روزى پنج دستگاه شروع كرده و  بيشتر آن را در داخل ايران مى‌فروشد؛ قرار بود صادر كنند. او هم در مورد آقای يزدان‌پناه، مطالب شبيه آقای شيرازى گفت. 
 
شب، اعضاى شوراى [اسلامی] شهركيش آمدند. از سازمان [منطقه آزاد] كيش‌گله داشتندكه‌كمكى به آنها نمى‌كند و براى هزينه‌هاى جارى‌شان كه حدود يك ميليون تومان در ماه است، اصلاً منبع درآمد ندارند؛ چون قانون مناطق آزاد، دست شوراها را بسته است. براى سند املاك بوميان استمداد كردند. آنها هم در مورد آقاى يزدان‌پناه، همان مطالب آقاى شيرازى را گفتند و در نامه‌اى كه به اين منظور نوشته‌اند، وضع روزنامه آزاد را تنها ضعف يزدان‌پناه نوشته‌اند. معتقدند که او وضع كشور و انقلاب را بد ارزيابى‌كرد و خودش را در مهلكه انداخت و پشتوانه‌اش را از دست داد.
 
در هندوستان، بحران كابينه و مجلس‌ها حل نشده و بحران درگيرهاى مسلمانان و هندوهاى افراطى هم كه به دنبال انهدام مجسمه بودا پيش‌آمده، اضافه شده است. در جنوب روسيه، سه انفجار بزرگ با تلفات زياد رخ داده كه روس‌ها، چچن‌ها را متهم كرده‌اند، ولي چچن‌ها اتهام را رد مى‌كنند.
نظرات بینندگان