arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۰ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۳ فروردین ۱۳۸۰: از اظهارات مصباح یزدی که علیه جمهوریت تحلیل شد تا سفر موسویان به اروپا

خاطرات هاشمی رفسنجانی: رسانه‌هاى ایرانی خارج، اظهارات آقایان [محمد]یزدى و [محمدتقی]مصباح [یزدی]در نمازجمعه امروز تهران را صریحاً علیه جمهوریت انقلاب ایران و علیه آقاى خاتمى و مجلس خوانده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۳ فروردین ۱۳۸۰: دو سه ساعتى، صرف بازديد از بخشى از جزيره کیش شد. به بندرگاه رفتيم. از بازوهاى در دست ساخت حوضچه آرامش توسط يك شركت هلندى بازديدكرديم؛ نزديك به تكميل است و لايروبى فاز اول تمام شده. با ماشين لايروب مخصوص، سواحل مرجانى يك ميليون تُن لايروبى شده است. با استفاده از مواد برداشته شده، 20 هكتار زمين جديد در ساحل جزيره به دست آمده؛ بناست در فاز دوم كه سه ميليون تُن لايروبى داريم، عمق آب در حوضچه از 5/7 متر فعلى به 16 متر برسد و ده‌ها هكتار زمين به‌ دست بیايد كه براى كيش ارزشمند است.گفتندكه مواد استحصالى مى‌تواند براى ساخت بتون هم به كار رود؛ در اين صورت، هزينه لايروبى را جبران مى‌كند. اكنون كشتى‌هاى ده‌هزار تُنى، پس از تكميل اسكله، مى‌توانند پهلو بگيرند.
 
از كشتى جديد و مدرن طاووس كه اخيراً از سوئد خريده شده، بازديدكردم؛ بسيار مجهز و راحت و سريع و امن، با رادارهاى قوی است.كاپيتان آن، [آقای ميرحميد هاشمى‌پناه]، قبلاً فرمانده يكى از يگان‌هاى نيروى دريايى [ارتش] بوده و با درجه ناخدايكم بازنشسته شده است. از منطقه پاكسازى شده از قاچاقچيان مواد مخدر، دركنار شهرك صنعتى بازديدكرديم.گفتند، 380 نفر را بازداشت و اخراج كرده‌اند؛ به نظر مى‌رسد، عدد اغراق‌آميز است. 
 
از بازارچه كوچك تازه‌تأسيس ماهى‌فروشان بازديد و با صيادها صحبت‌كردم. از كارشان ابراز رضايت‌كردند. در مقابل، دو نفر از لنج‌داران در بندركه بين جزاير و كشورهاي جنوب تردد دارند و در زمان جنگ، از منطقه آبادان آمده‌اند، از گرانى قيمت سوخت و كمى رفاهيات و پشتيبانى‌ها، شكايت داشتند. 
 
سپس از تونل كاريزكيش، بر محور قنات قديمى و در عمق 14 مترى، بازديدكردم كه با ابتكار آقاى روستایى و سرمايه [آقای منصور حاجی‌حسینی]، يك ايرانى كه در آلمان زندگى مى‌كند و نماينده بنز است، نزديك به تكميل است و مى‌تواند مركز سياحتى خوبى باشد. مصاحبه‌اى با صداوسيما دربارة مسایل كيش داشتم. دور جزيره هم گشتى زديم و آقاى [حسین] قاسمى، [مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش] توضيح مى‌داد؛ گرچه هنوز اطلاعات كاملى ندارد.
 
سفينه مير- ايستگاه عظيم فضايى روسيه- امروز با برنامه‌اى دقيق، نابود شد.  قسمت اعظم آن در برخورد با جو زمين سوخت و حدود 20 تُن از 137 تُن بدنه آن، در جنوب اقيانوس آرام ريخت. بنا بود، پنج سال در فضا بماند، ولى عملاً 15 سال ماند و در اين مدت، 104 فضانورد، در آن به تحقيقات فضايى پرداختند. گويا مردم روسيه از پايان عمر مير و جلو‌افتادن آمريكا در تأسيس ایستگاه فضايى بين‌المللى، ناراضي‌اند و غرورشان شكسته شده و فقط 20 درصد از مردم روسيه، موافق انهدام مير بودند، لذا دولت روسيه اعلام كرده، به زودى مير2 را به فضا مى‌فرستد. مير، يكى از جلوه‌هاى پيشتازى روسيه در فضا بود.
 
عصر، حدود يك ساعت در دريا شنا كردم؛ با حدود 600 متر مسافت. شب آقاى [سیدحسین] موسويان آمد. از سفر به اروپا خبر داد، براى جذب شركاى سرمايه‌گذارى جهت مراكزى در جزيره كيش، منجمله توسعه فرودگاه، خريد هتل شايان، تجهيز مركز تجارى 14 طبقه، مديريت بيمارستان مدرن در دست ساختمان و ايجاد زمين ورزش گلف. از شرايط مديريت كشور اظهار نگرانى كرد و گفت، اگر چهار سال آينده، اين وضع ادامه پيدا كند، انقلاب و ايران، در حدى ضعيف خواهد شد كه جبران آن آسان نيست. خواستار اقدام من و رهبرى، براى روى كار آوردن دولتى نيرومند و كارى شد. اطلاعاتى در مورد افكار و كاركرد آقاى [حسین] قاسمى، مديرعامل جديد [سازمان منطقه آزاد] كيش داد كه سال‌ها با او در دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملی، همكارى داشته است. 
 
مسأله فلسطين داغ‌تر مى‌شود. [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسراییل] در آمريكاست و مى‌‌كوشد آمريكا را بيشتر درگير كند. خواسته كه اجازه سفر [یاسر] عرفات، [رییس تشکیلات خودگران فلسطین] به آمريكا را ندهند و بر ايران و مصر، براى عدم حمايت از انتفاضه، فشار بياورند.گفته است تا انتفاضه آرام نشود، حاضر نيست با عرفات، ملاقات و مذاكره كند و عرفات را عامل مهم ادامه انتفاضه مى‌داند. اسرایيل گفته است كه ايران موشك‌هاى حزب‌الله لبنان را مدرن كرده است و بُرد موشك‌های آن را به 70 كيلومتر رسانده كه تمامى شهرهاى شمال اسرایيل را در بُرد خود دارد. 
 
رسانه‌هاى ايراني خارج، اظهارات آقايان [محمد] يزدى و [محمدتقی] مصباح [یزدی] در نمازجمعه امروز تهران را صريحاً عليه جمهوريت انقلاب ايران و عليه آقاى خاتمى و مجلس خوانده‌اند.
نظرات بینندگان