arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

قهر نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا در پی طرح اتهام فساد علیه همسرش؛ پدرو سانچز چه در سر دارد؟

سوال اصلی این است که سانچز ۵۲ ساله، یکی از باسابقه‌ترین رهبران سوسیالیست اروپا، در روز دوشنبه چه تصمیمی خواهد گرفت. با اعلام احتمال کناره‌گیری نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا از قدرت، آن‌هم به دلیل آنچه خودش «کارزار بی‌سابقه افترازنی» علیه همسرش می‌خواند؛ در واقع او کشورش را وارد یکدوره سردرگمی و تعلیق کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: سوال اصلی این است که سانچز ۵۲ ساله، یکی از باسابقه‌ترین رهبران سوسیالیست اروپا، در روز دوشنبه چه تصمیمی خواهد گرفت.

با اعلام احتمال کناره‌گیری نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا از قدرت، آن‌هم به دلیل آنچه خودش «کارزار بی‌سابقه افترازنی» علیه همسرش می‌خواند؛ در واقع او کشورش را وارد یکدوره سردرگمی و تعلیق کرده است.

پدرو سانچز از سال ۲۰۱۸ به عنوان نخست‌وزیر اسپانیا بر سر کار است. با این حال، او روز چهارشنبه اعلام کرد که همه رویداد‌های و جلسات رسمی خود را تا اول هفته آینده [روز دوشنبه]لغو می‌کند و تنها در آن روز است که تصمیم خود در مورد برنامه‌های آینده برای ادامه کار یا کناره‌گیری از مقامش را خواهد گفت. این موضوع باعث تعجب مردم اسپانیا شده است.

این تصمیم ساعاتی پس از آن منتشر شد که یک قاضی محلی در مادرید قبول کرد که طرح اتهامات «فساد مالی» علیه بگونیا گومز، همسر آقای سانچز را بررسی کند. شکایت علیه همسر نخست‌وزیر اسپانیا از سوی یک گروه راستگرا مطرح شده است.

آینده سانچز چه خواهد شد؟

اگر آقای سانچز استعفا دهد، آنوقت است که فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا باید با رهبران احزاب مختلف در مجلس سفلی پارلمان مشورت کند تا ببیند اصلا کدام سیاستمدار می‌تواند حمایت لازم برای تشکیل دولت جدید را کسب کند. 

شاید حزب سانچز باز هم بتواند در مسند قدرت باقی بماند، اما هیچ یک از همکاران او کاریزما و اعتبار سانچز را ندارند.

شاید هم پدرو سانچز تصمیم بگیرد که زیر بار جلسه رای اعتماد مجلس سفلی برود که آن وقت نیز احتمالا با توجه به حمایتی که از قبل برخوردار است می‌تواند با اکثریت نسبی برنده شود. این گزینه می‌تواند یک حرکت راهبردی در آستانه انتخابات مهم منطقه‌ای در منطقه کاتالونیای اسپانیا در ماه مه و همچنین انتخابات پارلمانی اروپا در ماه ژوئن باشد.

یکی دیگر از گزینه‌ها می‌توانست این باشد که سانچز درخواست انتخابات زودهنگام اعلام کند؛ اما طبق قانون اساسی، نمی‌توان پارلمان را تا قبل از ۲۹ مه (۹ خرداد) منحل کرد چرا که می‌بایست دست‌کم یک سال بین انحلال پارلمان‌ها توسط نخست‌وزیر فاصله بیفتد.

دادستان‌ها به دنبال رد پرونده هستند

شکایتی که توسط یک گروه خصوصی مشهور به طرح دعاوی برای اهداف جناح راست علیه خانم گومز مطرح شده بر پایه و اساس گزارش‌های خبری تنظیم شده است. با این وجود، دادستان منطقه مادرید روز پنجشنبه توصیه کرد که این پرونده فعلا کنار گذاشته شود.

دادگاه مستقر در مادرید در نهایت یا روند رسیدگی به شکایت را متوقف خواهد کرد یا با هدف محاکمه خانم گومز، تحقیقات کاملی را آغاز خواهد کرد. اما فعلا این اختیار را دارد که افراد مطلع را به عنوان شاهد به دادگاه دعوت کند، موضوعی که می‌تواند باعث شرمندگی بیشتر گومز شود.

کیفرخواستی برای گومز صادر نشده است

موضوع این پرونده سوءاستفاده احتمالی خانم گومز از موقعیت خود برای تأثیرگذاری بر معاملات تجاری است. دادگاه اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه نکرده و گفته که تحقیقات محرمانه است.

پیش‌تر نیز یک نهاد نظارتی در اسپانیا در اوایل سال جاری میلادی، شکایت حزب راستگرای مردم علیه سانچز را که ادعا می‌کرد گومز در تصمیمی مربوط به یک شرکت هواپیمایی بر شوهرش تأثیر گذاشته است، محکمه‌پسند ندانست.

گومز ۴۹ ساله، مناصب دولتی ندارد و از پروفایل سیاسی پایینی برخوردار است. او در رشته بازاریابی تحصیل کرده و در پروژه‌های جمع آوری کمک‌های مالی و سازمان‌های غیردولتی مشارکت داشته است.

نظرات بینندگان