arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۲ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

زاکانی: پزشکیان حرف هایی که می زند انگار در سطحی است که بگوییم سلامت چیز خوبی است

زاکانی اظهار کرد: مطالبی که آقای پزشکیان می‌فرمایند انگار در سطحی است که بگوییم سلامت چیز خوبی است. ببینید سلامت چیز خوبی است. نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری و مواجهه درست با بیماری همه مواردی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرمودند که می گوییم اله می کنیم. نه آقای پزشکیان ما اله کردیم.  نکته‌ای که آقای قالیباف فرمودند ما همان هفته اول  بالغ بر ۱۲۰۰ حساب داشتیم که انضباط مالی ایجاد کرده و همان هفته اول شهرداری را بعد از دو سال و نیم از تنش مالی درآوردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زاکانی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  واقعیت این است که می توان کار کرد. امکانات در کشور زیاد است. صحبت تحریم کردند. تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد بحث دیپلماسی برود بنیان آن را تغییر دهد. ما تا وقتی که در دوران کرونا در داخل تحریم را خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند. واکسن را رفتیم درست کردیم و فهمیدند واکسن بی اثر است. اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی اعتماد کرده و از همه فرصت ها استفاده کنیم. نکته آخر هم این است که علم اقتصاد در خصوص درست و یا غلط بودن سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این امر با سیاستمدار است. من تعجب می کنم چرا دوستان اینگونه می گویند. همه کارشناس دارند اما سیاستمدار است که باید گام بر دارد.
 
زاکانی در چهار دقیقه دوم مرحله دوم، در نقد اظهارات سایر کاندیداها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی این مرحله، بیان کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارمی را که مجلس ششم تصویب کرده بود را در بند الف ماده ۳ آزادسازی یک دفعه قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن بود و ما قانون را اصلاح کرده و مانع آن شدیم تا کشور به انفجار برود. ما هم قائل به حوزه کارشناسی بوده و ما هم کارشناس هستیم. کارشناسان دارند ما را حمایت می‌کنند اما علاوه بر کارشناسی خودمان یک سیاستمدار هم هستیم.
 
وی در ادامه اظهار کرد: مطالبی که آقای پزشکیان می‌فرمایند انگار در سطحی است که بگوییم سلامت چیز خوبی است. ببینید سلامت چیز خوبی است. نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری و مواجهه درست با بیماری همه مواردی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرمودند که می گوییم اله می کنیم. نه آقای پزشکیان ما اله کردیم.  نکته‌ای که آقای قالیباف فرمودند ما همان هفته اول  بالغ بر ۱۲۰۰ حساب داشتیم که انضباط مالی ایجاد کرده و همان هفته اول شهرداری را بعد از دو سال و نیم از تنش مالی درآوردیم.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یا ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهای خود را جوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است؛ از راه درست خود. با فساد برخورد کرده و ناکارآمدی را از بین بردیم. توجه کردیم به مشارکت مردم و طرف مردم ایستادیم. اینها کارهایی است که می‌توان انجام داد. نکته‌ای که هست این بوده که ما باید راه را برای مردم باز کنیم. شفافیت و نظارت مردم را بر خود بپذیریم. بنده در شهرداری پذیرفتم که مردم بر من نظارت کنند. در سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم که سال پیش بود یک میلیون  ۳۵۲ هزار نفر در این نظارت شرکت کردند.
 
وی افزود: آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی اگر به مردم اعتماد کنیم آنها می‌آیند و کمک می کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم حرف بزنیم اما رفتارهای ما با عمل ما فرق کند. این بد است. مردم نگاه می کنند و می بینند که ما چگونه رفتار می کنیم. کاری  که در دولت شهید رئیسی انجام شد ناظر بر صدور آسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌ها خوابیده و ایجاد زمینه برای حضور مردم در اقتصاد امکان بزرگی بود. در جمع سپاری‌های مالی اکنون ما ۹۰۰۰ میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را مشارکت داده تا در کوتاه مدت و بلند مدت تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و  اساسا ارززدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته آخر هم ناظر به حوزه سیاست خارجی  است چراکه آقای پورمحمدی خیلی اصرار دارند که حوزه سیاست خارجی را گره بزنند. آقای پورمحمدی ما اگر دستمان را روی پای خود نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که در داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کرده و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق بود که دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد. وگرنه شما دیپلماسی التماسی هم تجربه  کردید. در همان دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. این راه حل نیست.
نظرات بینندگان