arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۷ خرداد ۱۳۸۰: جاسبی از کم شدن آرای خود ناراحت است و جناح راست را مقصر می‌داند / نظر خواهی دفتر رهبری در مورد جواب نامه آقای کروبی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: دفتر رهبرى، براى اقدام رهبرى در مورد جواب نامه آقاى [مهدی] كروبى، [رییس مجلس]، از من نظرخواهى كرد. آقاى كروبى، با خروج طرح تحقيق و تفحص [صداوسیما] از دستور،گرفتار فشار مخالفت نمايندگان شده و از رهبرى استمدادكرده و رهبرى با جواب نامه او و موافقت با تحقيق و تفحص، مشكل او را حل كرده‌اند.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
[آقای تُركى ‌صفر]، سفير سوريه آمد.گزارشى از وضع خاورميانه و فلسطين و اسرایيل داد.گفت، مذاكرات سازش مُرده است و به احتمال قوى اسرایيل متوسل به جنگ خواهد شد. در مورد خروج بخشى از نيروهاى سوريه از لبنان پرسيدم. گفت، جزئى است و نوعى تبديل نيرو است؛ اما شب خبر رسيد كه تمامى نيروهاى سوريه از لبنان خارج شده‌اند. گفت، نقش ايران در مسأله فلسطين مهم است و همكارى سوريه و ايران كارساز است؛ همان‎گونه كه در لبنان اتفاق افتاده است وگفت، اميدى به پس دادن جولان ندارند. نظر من را دربارة مسایل منطقه پرسيد و گفت، در سوريه روى نظرات شما، حساب جدى باز مى‌كنند. 
 
دكتر [عبدالله] جاسبى آمد. ازكم‌شدن آرای خود ناراحت است و جناح راست را مقصر مى‌داند و به فكر تأسيس حزب است. در مورد همكارى دانشگاه [آزاد اسلامی] با بنياد تاريخ [انقلاب] تأكيد كردم. 
 
 آقاى [حبیب‌الله] بوربور، [ريیس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور] آمد. دربارة همايشى كه بناست فردا افتتاح كنم و دربارة مسایل فنى ساخت مدارس توضيح داد. عصر، اعضای هيأت مؤتلفه به مناسبت سالگرد شهادت شهداى مؤتلفه آمدند. آقاى [حبیب‌الله] عسگراولادى، [دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی]، صحبت‌كوتاهى‌كرد و من هم دربارة 15 خرداد و نقش مؤتلفه صحبت كردم.  
 
دفتر رهبرى، براى اقدام رهبرى در مورد جواب نامه آقاى [مهدی] كروبى، [رییس مجلس]، از من نظرخواهى كرد. آقاى كروبى، با خروج طرح تحقيق و تفحص [صداوسیما] از دستور،گرفتار فشار مخالفت نمايندگان شده و از رهبرى استمدادكرده و رهبرى با جواب نامه او و موافقت با تحقيق و تفحص، مشكل او را حل كرده‌اند.  
 
در بنگلادش، چند روز پيش بمبى در يكى از مراكز حزب حاكم منفجرشده و بيش از هشت نفر را كشته و بيش از 100 نفر را مجروح كرده و حزب حاكم از مردم تقاضاى تظاهرات‌كرده است. در اندونزى، با گران شدن 30 درصد قيمت سوخت، مشكلات دولت اضافه شده و اعتراض وسيع است.
نظرات بینندگان