arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۳

طالبان پس از اطمینان از عدم حضور زنان در نشست دوحه شرکت کرد

پس از موافقت برگزارکنندگان با عدم حضور زنان، هیئتی به نمایندگی از حکومت طالبان در یک نشست دو روزه به رهبری سازمان ملل در مورد افغانستان در قطر شرکت کرد. این نشست که از روز یکشنبه دهم تیرماه آغاز شد، سومین گردهمایی تحت حمایت سازمان ملل متحد در مورد بحران افغانستان در دوحه، پایتخت قطر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از موافقت برگزارکنندگان با عدم حضور زنان، هیئتی به نمایندگی از حکومت طالبان در یک نشست دو روزه به رهبری سازمان ملل در مورد افغانستان در قطر شرکت کرد.
 
این نشست که از روز یکشنبه دهم تیرماه آغاز شد، سومین گردهمایی تحت حمایت سازمان ملل متحد در مورد بحران افغانستان در دوحه، پایتخت قطر است.
 
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد دولت طالبان که ریاست هیئت افغانستان در نشست جاری را برعهده دارد، در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، نوشت که هیئت طالبان در حاشیه این نشست با نمایندگان چند کشور از جمله روسیه، هند و ازبکستان دیدار کرد‌ه‌‌اند.
 
در آستانه این نشست خبرهایی مبنی بر عدم حضور زنان افغان در نشست دوحه مطرح شده بود.
 
این در حالی است که هنوز هیچ کشوری رسماً طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد و سازمان ملل متحد گفته است تا زمانی که ممنوعیت آموزش و اشتغال زنان ادامه داشته باشد، به رسمیت شناختن آنها تقریباً غیرممکن است.
 
اما هِدِر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر، روز پنج‌شنبه، ۳۱ خرداد، به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد گفت که بر اساس گزارش این نهاد، سازمان ملل متحد زنان افغان را از نشست دوحه محروم کرده است.
 
در واکنش به انتقادها، روزا اُتونبایوا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، از عدم حضور زنان افغان در این نشست دفاع و تاکید کرد که خواسته‌های مربوط به حقوق زنان قطعا مطرح خواهد شد.
 
خانم هدر در مقابل در صفحه ایکس، توئیتر سابق نوشت: «هیچ بحثی دربارهٔ زنان در دستور کار نشست دوحه نیست و از هیچ زنی برای شرکت به این نشست دعوت نشده است».
 
اوتونبایوا، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه سابق قرقیزستان، پس از جلسه توجیهی شورای امنیت سازمان ملل اصرار داشت که «هیچ‌ کس» این شرایط را در مورد نشست سوم در دوحه به سازمان ملل دیکته نکرده است.
 
طالبان به گردهمایی نخست دعوت نشده بودند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که آنها شرایط غیرقابل قبولی را برای شرکت در نشست دوم، در ماه فوریه، تعیین کرده‌اند.
 
حذف اعضای جامعه مدنی افغانستان از مذاکرات و همچنین به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکمان مشروع کشور از جمله خواسته‌های طالبان بوده‌ است.
 
دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل، در ماه مه از افغانستان بازدید کرد و امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان را برای شرکت در نشست آتی دعوت کرد. طالبان پذیرفتند و گفتند که هیئتی را اعزام می‌کنند.
 
سخنگوی ارشد دولت طالبان روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که هیئت طالبان برای «جلب تفاهم و حل مسائل» به دوحه می‌رود.
 
ذبیح‌الله مجاهد همچنین گفت که در این نشست از جمله در مورد مسائلی چون محدودیت‌های بین المللیِ اعمال شده بر نظام مالی و بانکی افغانستان، چالش‌های رشد بخش خصوصی و اقدامات دولت علیه قاچاق مواد مخدر گفت و گو خواهد شد.
 
هیئت افغانستان در جریان این نشست با نمایندگان کشورهای دیگر هم دیدار خواهند داشت.
 
«باختر»، آژانس خبری دولتی افغانستان، به نقل از ذبیح‌الله مجاهد نوشته است که نماینده عربستان سعودی در دیدار با او خواسته هر چه زودتر سفارت سعودی در کابل بازگشایی شود.
 
طالبان در سال ۲۰۲۱ با خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ، قدرت را در افغانستان به دست گرفت.
نظرات بینندگان