arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۱۴ تير ۱۴۰۳

کشف فسیلی ۲۸۰ میلیون ساله که نشان می‌دهد شکارچی‌های غول‌پیکری قبل از دایناسور‌ها وجود داشته‌اند

دانشمندان فسیلی از یک گونه سمندر بزرگ با نیش‌های تیز را کشف کرده‌اند که می‌گویند قبل از نخستین دایناسورها در زمین وجود داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: دانشمندان فسیلی از یک گونه سمندر بزرگ با نیش‌های تیز را کشف کرده‌اند که می‌گویند قبل از نخستین دایناسورها در زمین وجود داشته‌اند.

به گفته محققان، این شکارچی که طولی بلندتر از قد یک انسان دارد، احتمالاً از سر پهن و صاف و دندان‌های جلویی خود برای خرد کردن و بلعیدن طعمه‌هایش استفاده می‌کرده است.

مایکل کوتس، زیست‌شناس در دانشگاه شیکاگو، در خصوص دندان‌های نیش این سمندر گفت: «این دندان‌ها مانند یک منگنه عمل می‌کرده‌اند.»

کلودیا مارسیکانو، محقق در دانشگاه بوئنوس آیرس آرژانتین و یکی از نویسندگان مقاله، درباره این خزنده می‌گوید: «این سمندر احتمالاً مانند یک تمساح شکار می‌کرده و در کمین می‌مانده تا طعمه از نزدیکی‌اش عبور کند. او یک جانور آبزی با بدنی بسیار کشیده بود که احتمالاً مانند مارماهی شنا می‌کرد و احتمالا حرکت در خشکی برایش بسیار دشوار بوده است.»

دیرینه‌شناسان برآورد می‌کنند که طول این حیوان ۲.۵ متر و جمجمه‌اش ۶۰ سانتی‌متر عرض داشته است، امری که آن را به بزرگ‌ترین سمندر در نوع خود تبدیل می‌کند.

چهار قطعه از این موجود فسیلی، که به یاد جنیفر کلاک دیرینه‌شناس فقید «گای-اس» (Gai-As) نامیده شده، اولین بار در سال ۲۰۱۵ در نامیبیا کشف شد.

به گفته دانشمندان، این موجود متعلق به یک گروه باستانی از مهره‌داران چهار پا بوده و ۴۰ میلیون سال قبل از تکامل دایناسورها وجود داشته است.

محققان مدت‌هاست که چنین شکارچیان باستانی‌ای را برای کشف منشأ چهارپایان مورد بررسی قرار داده‌اند. آنان تصور می‌کنند حیوانات چهارپایی که به جای باله‌ها با سرپنجه‌های خود به خشکی آمده‌اند بعدتر به گونه‌های مختلف دوزیستان، پرندگان و پستانداران از جمله انسان تبدیل شده‌اند.

بیشتر فسیل‌های چهارپایان اولیه از باتلاق‌های زغال‌سنگ ماقبل تاریخ در امتداد خط استوا در آمریکای شمالی و اروپای کنونی می‌آیند. اما این آخرین بقایای سمندر، که قدمت آن به حدود ۲۸۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد، در نامیبیای امروزی پیدا شده است.

زمین‌شناسان می‌گویند این منطقه در آن زمان پوشیده از برف و یخچال بوده است.

به گفته دانشمندان، کشف این سمندر بدان معناست که چهارپایان ممکن است زودتر از آنچه آن‌ها پیش از این تصور می‌کردند در آب و هوای سردتر رشد کرده باشند. امری که سؤالات بیشتری در مورد چگونگی تسلط آن‌ها بر زمین و زمان این پدیده ایجاد می‌کند.

دکتر مارسیکانو در این باره گفت: «داستان نخستین شکل‌گیری اولین چهارپایان بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کردیم.»

مطالعات جدید دانشمندان در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است.

نظرات بینندگان