arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۲۶ تير ۱۴۰۳

کمیسیون اروپا ویکتور اوربان را به دلیل سفرهایش به مسکو و چین تحریم کرد

کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا ریاست شش ماهه مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا را در واکنش به سفر‌های جنجالی ویکتور اوربان به مسکو و پکن تحریم کند. این کمیسیون این سفر‌ها را به عنوان توهین به وحدت سیاسی اتحادیه اروپا تلقی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا ریاست شش ماهه مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا را در واکنش به سفر‌های جنجالی ویکتور اوربان به مسکو و پکن تحریم کند. این کمیسیون این سفر‌ها را به عنوان توهین به وحدت سیاسی اتحادیه اروپا تلقی کرده است.

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا عصر دوشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۶ تیر ۱۴۰۳) گفت: «با توجه به تحولات اخیر در آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان، اورزولا فن در لاین ریاست این کمیسیون تصمیم گرفته است تا جلسات غیر رسمی کمیسیون اروپا تنها در سطح کارمندان ارشد برگزار شود.»

وی همچنین از لغو رویداد مهم ملاقات کمیسر‌ها و رئیس شورای اروپا که در آغاز هر دوره با ریاست دوره‌ای صورت می‌گیرد خبر داد و گفت که این دیدار نیز انجام نخواهد پذیرفت.

این دیدار که معمولاً در آغاز دوره شش ماهه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا انجام می‌شود، رویداد مهمی است که نماد همکاری و هماهنگی بین کمیسیون اروپا و کشور عضو است.

این مسئله بیشتر به دلیل تصمیم کمیسیون اروپا برای محدود کردن تعامل خود با ریاست مجارستان به وجود آمده است، امری که احتمالاً روابط تیره یا محتاطانه بین کمیسیون اروپا و مجارستان در دوران ریاست آن را برجسته می‌سازد.

سفر‌های جنجالی به روسیه و چین

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در جریان سفر اخیر خود به مسکو، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد تا در مورد جنگ در اوکراین گفتگو کند و به قول اوربان، «گفتگو به عنوان کوتاه‌ترین راه برای صلح را آغاز کند.»

اندکی پس از آن، نیرو‌های روسی یک بیمارستان کودکان در کی‌یف را بمباران کردند.

در پکن، اوربان «طرح صلح چین» منسوب به شی جین پینگ، ریاست جمهوری این کشور را تایید کرد، طرحی که اتحادیه اروپا از آن به دلیل تفسیر گزینشی قوانین بین المللی و اشتباه گرفتن نقش متجاوز و قربانی انتقاد می‌کند.

اوربان به رغم نگرانی‌های غرب مبنی بر حمایت پکن از تلاش‌های جنگی روسیه، گفت: «چین تنها قدرت جهانی است که آشکارا و از ابتدا به صلح متعهد بوده است.»

بوداپست معتقد است این سفر‌ها که توسط اوربان به عنوان بخشی از «مأموریت صلح» خوانده شده، صرفاً تلاش‌های دیپلماتیک دوجانبه بوده است. با این حال، زمان و مکان این سفر‌ها و استفاده از لوگوی رسمی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به عنوان سوء استفاده از قدرت تعبیر شده است.

علاوه بر این، اوربان در اجلاس غیررسمی سران کشور‌های عضو «سازمان کشور‌های تُرک» شامل قبرس شمالی نیز شرکت کرد. قبرس شمالی تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است و این رویداد انتقاد‌های بیشتر اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

هدف این است که اوربان کمتر دیده شود

شایعاتی مبنی بر تحریم هماهنگ اوربان در بروکسل منتشر شده و یک دیپلمات به یورونیوز گفت هدف این بوده که «اوربان کمتر دیده شود.»

این تصمیم کمیسیون اروپا به رهبری فن‌درلاین این شایعات را تأیید می‌کند که بروکسل در بسیاری از رویداد‌های برنامه‌ریزی شده توسط بوداپست در بالاترین سطح تا پایان سال شرکت نخواهد کرد.

جلسات رسمی وزیران در بروکسل و لوکزامبورگ تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت و همچنان برگزار می‌شوند، زیرا سازمان‌دهی آن‌ها به ریاست دوره‌ای وابسته نیست.

یانوس بوکا، وزیر امور اتحادیه اروپای مجارستان به این تصمیم واکنش نشان داد و مجددا بر تعهد ریاست کمیسیون اروپا به «همکاری صمیمانه» برای مقابله با «چالش‌های مشترک» تاکید کرد و از کمیسیون به دلیل اتخاذ تصمیمات با انگیزه سیاسی انتقاد کرد.

در همین حال، ۶۳ نماینده پارلمان اروپا به رهبری ریهو تراس از استونی خواستار سلب حق رأی مجارستان بر اساس ماده ۷ به دلیل «سوء استفاده از قدرت» شدند. آن‌ها در نامه‌ای به اورزولا فن در لاین، شارل میشل و روبرتا متسولا استدلال کردند که اقدامات اوربان اعتبار اتحادیه اروپا و جهت‌گیری سیاست خارجی آن را تضعیف می‌کند و خواستار اقدام قاطع برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر شدند.

ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه آغاز شد و تا ۳۱ دسامبر ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان