arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۳۱ شهریور ۱۳۸۰: معلوم نشد حذف شعار «مرگ بر آمریکا» در نمازجمعه پس از ۱۱ سپتامبر، به سفارش چه کسی انجام شده

خاطرات هاشمی رفسنجانی: دكتر [حسن] روحانى، [دبيرشورای‌عالی امنیت ملی]، گزارشى از اقدامات شوراى عالى امنيت ملي و تذكرات رهبرى داد. خيلى‌ها از اقداماتى كه علامت ضعف يا ترس است، انتقاد كردند؛ مثل رفتن آقاى [احمد] بورقانى به سفارت سویيس براى امضاى دفتر همدردي، به نمايندگى از هيأت ریيسه مجلس كه آقاى [مهدی] كروبى‌گفت، اين كار با توصيه وزارت امورخارجه انجام شده؛ گرچه وزارت امورخارجه قبول ندارد و نيز حذف [شعار] «مرگ بر آمريكا» در مراسم نمازهاى جمعه كه معلوم نشد، به سفارش چه كسى انجام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۳۱ شهریور ۱۳۸۰: اولين جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بعد از تعطيلات، برقرار شد. بخش عمده وقت صرف بحث در مورد مسایل مربوط به حملات [یازده سپتامبر] به آمريكا و عكس‌العمل‌هاى احتمالى آن و نيز موضع ايران شد.  
 
دكتر [حسن] روحانى، [دبيرشورای‌عالی امنیت ملی]، گزارشى از اقدامات شوراى عالى امنيت ملي و تذكرات رهبرى داد. خيلى‌ها از اقداماتى كه علامت ضعف يا ترس است، انتقاد كردند؛ مثل رفتن آقاى [احمد] بورقانى به سفارت سویيس براى امضاى دفتر همدردي، به نمايندگى از هيأت ریيسه مجلس كه آقاى [مهدی] كروبى‌گفت، اين كار با توصيه وزارت امورخارجه انجام شده؛ گرچه وزارت امورخارجه قبول ندارد و نيز حذف [شعار] «مرگ بر آمريكا» در مراسم نمازهاى جمعه كه معلوم نشد، به سفارش چه كسى انجام شده است. قرار شده، رسيدگى شود و نيز يك دقيقه سكوت، هنگام برگزارى مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادى و سهل‌ انگارى‌ هايى كه منجر به اجتماع 100 يا 200 نفر در ميدان محسني [ مادر]، به عنوان ابراز همدردي شد و سروصدايى كه رسانه‌هاى غربى در مورد علت سفر وزير امورخارجه انگليس به ايران راه انداخته‌اند و در ابراز رضايت از اظهارات آقاى خاتمى، ترديدهاى جدى وجود دارد. 
 
مجموعاً خواست اعضاى مجمع، اين است كه اجازه داده نشود، آمريكا و انگليس با دسيسه‌ها، ايران را از مسلمانان ديگر كه مخالف ماجراجويى آمريكا هستند، جدا كنند و يا ضعف احساس‌كنند. 
 
 آقاى [طهماسب] مظاهرى، وزير جديد اقتصاد، شرحى از مشكلات اقتصادى پيش‌آمده براى آمريكا و جهان داد كه باعث سقوط 10 درصدى بورس‌هاى غربى شده و خسارت هنگفت به شركت‌هاى بيمه و توريستى و حمل و نقل هوايى و مالى و هتلدارى شده كه تعدادي از آنها، در معرض ورشكستگى‌اند و اينكه آمريكا، ده‌ها ميليارد دلار كمك مى‌كند و نيز بانك‌هاى مركزى غرب و ژاپن، صدها ميليارد دلار ارز براى جلوگيرى از خطر ركود تزريق كرده‌اند كه حتى قبل از حوادث آمريكا هم وجود داشته و حتى بورس ايران هم كه ارتباطى با بورس‌هاى جهان ندارد، دچار تزلزل و سقوط قيمت سهام شده است.  
 
دو بند از سياست‌هاى امنيت ملى در حوزه اقتصاد را مبتنى بر حمایت بخش خصوصى و تعاونى، در مقابل بخش دولتى و مراعات توانمندى كشور در تعهدات خارجى، تصويب كرديم. به آقاى هاشمى‌شاهرودى، [رییس قوه قضاییه]، در مورد برادرآقای مسيح مهاجرى، تذكر دادم. معلوم شد در اين ارتباط دادگاه، دكتر [حسن] حبيبى، [معاون اول سابق رییس‌جمهور] را به عنوان شاهد احضار كرده كه بعداً قرار شده در دفتر ايشان سؤال شود. دكتر حبيبى هم در اين باره با من مشورت كرد.  
 
ظهر آقايان [عباس واعظ] طبسى، [علی‌اکبر] ناطق[نوری]، [احمد] جنتی، [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی] و [محمدعلی] موحدى [کرمانی]، میهمانم بودند. دربارة تشديد انحصارطلبى دوم‌خردادي‌ها در پُست‌هاى دولتى صحبت شد و از عدم توجه بيت رهبرى، به خطرهاى ناشى از حركات آنها، انتقاد شد و قرار شد پيگيرى شود. آقاى طبسى‌گفتند، خبر زندانى‌بودن [فرزندش] ناصر كه در بعضى روزنامه‌ها آمده، دروغ است. گفتم، بهتر است تكذيب كنند. 
 
عصر آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. تحليلى براهداف آمريكا از برنامه تهاجم به افغانستان ارایه كرد. معتقد است، بر قصد استقرار در منطقه و براى سلطه به منطقه خليج فارس و خزر و منطقه پاكستان و افغانستان مى‌آيد؛ واقع بينانه نيست.  
 
اتحاديه اروپا، ضمن حمايت از اقدام آمريكا در حمله به افغانستان، آن را مشروط به توجيه اهداف و اقدام در چهارچوب مقررات بين‌المللى دانسته است. بيشتركشورهاى اسلامى، با حمله خودسرانه آمريكا به افغانستان مخالفت‌كرده‌اند وگفته‌اند بايد تصميم‌گيرى در سازمان ملل بشود. در بسيارى ازكشورها، منجمله در خود آمريكا، تظاهرات فراوانى عليه جنگ‌طلبی آمريكا انجام شده است. 
 
در پاكستان، چهار نفر در تظاهرات‌كشته شده‌اند و پرويز مشرف، [رییس‌جمهور]، اعلام كرده كه اجازه به هم زدن نظم را بيش از اين نمى‌دهد. عربستان و امارات، با فشار آمريكا، روابط خود را با طالبان قطع كرده‌اند. تعداد كشته‌هاى مفقودان [حملات یازده سپتامبر] آمريكا به 6800  نفر و نیز تعدادكشته‌ها و مفقودان انفجار در تولوز فرانسه، به 40 نفر و مجروحان به 400 نفر رسيده است.
نظرات بینندگان