arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۳ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

مکرون: ۸۸ کشور فرانسوی‌زبان خواستار آتش‌بس در لبنان هستند

رهبران راست افراطی اروپا روز یکشنبه ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا، را که به دلیل امتناع از پهلو گرفتن قایق مهاجران در زمان تصدی سمت وزیر کشور در سال ۲۰۱۹، با محکومیت احتمالی شش سال زندان روبروست، در آغوش گرفتند و از او حمایت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد ۸۸ کشور عمدتاً فرانسوی‌زبان بطور جمعی خواستار آتش‌بس «فوری» در لبنان شدند.

رهبران راست افراطی اروپا روز یکشنبه ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا، را که به دلیل امتناع از پهلو گرفتن قایق مهاجران در زمان تصدی سمت وزیر کشور در سال ۲۰۱۹، با محکومیت احتمالی شش سال زندان روبروست، در آغوش گرفتند و از او حمایت کردند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای مجارستانی و خیرت ویلدرس رهبر حزب ناسیونالیست آزادی هلند روز یکشنبه به گردهمایی سالانه حزب لیگ شمالیِ آقای سالوینی در روستای پونتیدا در شمال ایتالیا ملحق شدند و در مدح او سخنرانی کردند.

گردهمایی امسال حزب لیگ شمالی مهمانان تازه‌ای از سراسر اروپا داشت. تعدادی از احزاب راستگرا در ماه ژوئن گذشته با هم ائتلاف کردند و گروه میهن پرستانِ اروپا را ایجاد کردند که سومین بلوک بزرگ قدرت در پارلمان اروپا به شمار می‌رود و به دنبال مهار قدرت بروکسل و توقف مهاجرت غیرقانونی است.

آقای ویلدرس که حزب اسلام‌ستیز او برای نخستین بار به عضویت دولت ائتلافی هلند درآمده، در سخنرانی خود خطاب به آقای سالوینی گفت: «شما قهرمان ما هستید. ما در کنار شما ایستاده‌ایم. به همین دلیل است که ما اینجا هستیم.»

آقای اوربان نیز در جمع هواداران حزب راستگرای لیگ شمالی گفت: «او (آقای سالوینی) مستحق تقدیر است، نه مجازات. او از ایتالیایی‌ها و اروپا دفاع کرده است.»

او گفت: «اگر دیوان دادگستری اروپا و اتحادیه اروپا به مجازات ما ادامه دهند، ما مهاجران را از بوداپست به بروکسل منتقل خواهیم کرد. اگر آنها مهاجران را اینقدر دوست دارند، خودشان از آنها نگه‌داری کنند.» اشاره آقای اوربان به حکم صادر شده توسط دیوان دادگستری اروپاست که مجارستان را در نقض حقوق مهاجران مقصر شناخته و این کشور را جریمه نقدی کرده که امتناع از پرداخت این جریمه، مجارستان را با اضافه جریمه روزانه ۱ میلیون یورویی مواجه کرده است.

آقای سالوینی نیز در این گردهمایی گفت: « شاید آنها بتوانند یک نفر را که از مرزهای ملی دفاع کرده، دستگیر کنند اما قطعا نمی‌توانند یک ملت را دستگیر کنند. آنها نمی‌توانند این اتحاد مقدس ملت‌های اروپایی را که امروز در پونتیدا متولد شده است، متوقف کنند. امیدوارم که دونالد ترامپ دوباره به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شود.»

دادستان‌های ایتالیا برای متئو سالوینی، رهبر حزب دست راستی لگا، به دلیل تصمیم او برای جلوگیری از ورود بیش از ۱۰۰ مهاجر به ایتالیا درخواست ۶ سال زندان کردند.

دادستان‌های شهر پالرمو آقای سالوینی را متهم کرده‌اند که در سال ۲۰۱۹ یک کشتی نجات مهاجران را به مدت ۱۹ روز در دریا سرگردان کرده بود. در صورتی که این سیاستمدار دست راستی که در حال حاضر معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل است مجرم شناخته شود ممکن است از تصدی پست دولتی منع شود.

جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده مهاجران در روز ۱۸ اکتبر برگزار می‌شود ولی هنوز مشخص نیست که حکم آن چه زمانی صادر خواهد شد.

نظرات بینندگان