arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱

قزاقستان انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند

سفارت قزاقستان در تهران اعلام کرد، این کشور انتخابات زودهنگام مجلس نمایندگان قزاقستان و شوراهای محلی خود را در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سفارت قزاقستان در تهران اعلام کرد، این کشور انتخابات زودهنگام مجلس نمایندگان قزاقستان و شوراهای محلی خود را در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد کرد.

در پیامی که سفارت قزاقستان در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی گذاشته آمده است: «قاسیم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان، در تاریخ ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۳ (۲۹ دی۱۴۰۱) با اعلام انتخابات زودهنگام، مجلس قبلی و شوراهای محلی را منحل کرد.

پس از آن، کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان تاریخ برگزاری انتخابات را در ۲۸ اسفند سال جاری تعیین کرد.

برگزاری انتخابات زودهنگام برای مجلس و شوراهای محلی، به گفته رئیس‌جمهوری قزاقستان منطبق با قانون اساسی است و توسط شهروندان در یک همه پرسی سراسری حمایت شده است.

تا کنون، ۱۲ هزار و ۴۵۱ نفر نامزد شرکت در انتخابات سراسری قزاقستان شده اند که از این تعداد ۷۱۶ نفر برای انتخابات مجلس و ۱۱ هزار و ۷۳۵ نفر نامزد شوراهای محلی خواهند بود. شهروندی قزاقستان، حداقل سن ۲۵ سال و اقامت در قزاقستان برای دست‌کم ۱۰ سال گذشته، شرایط نامزدی در انتخابات مجلس قزاقستان است. نامزد کرسی در شوراهای محلی نیز باید شهروند قزاقستان باشد و در منطقه ای زندگی کند که می خواهد آن را نمایندگی کند. حداقل سن لازم برای نامزدی در انتخابات شوراها نیز ۲۰ سال است.

رئیس جمهور توکایف برای اولین بار در سپتامبر سال گذشته در پیامی خطاب به مردم پیشنهاد برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای محلی را مطرح کرد. بدین ترتیب فاصله زمانی این اطلاعیه تا روز رای گیری بیش از شش ماه بوده است. این اولین بار در تاریخ معاصر قزاقستان است که نامزدها زمان زیادی برای آماده شدن برای مبارزات انتخاباتی دارند.

برای اولین بار در انتخابات مجلس از مدل ترکیبی تناسبی-اکثریتی استفاده خواهد شد که در آن ۷۰ درصد نمایندگان به تناسب بر اساس لیست احزاب و ۳۰ درصد بر اساس اصل اکثریت در حوزه های تک نفره انتخاب می شوند.

این ابتکار بر اساس اصلاحات قانون اساسی است که در نتیجه همه پرسی سراسری در ۵ ژوئن ۲۰۲۲( ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ )، به تصویب رسید. انتخابات شوراهای محلی در مناطق و شهرهای دارای اهمیت کشور نیز بر اساس نظام انتخاباتی مختلط با نسبت ۵۰ به ۵۰ برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان