arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۱۹ دی ۱۴۰۲
رحمان قهرمانپور، کارشناس بین الملل در گفت‌وگو با «انتخاب»:

تبادل پیام بین ایران و آمریکا به معنای اعتماد طرفین نیست؛ در عالم دیپلماسی به این اتفاقات گفت‌وگو نمی‌گویند / روند‌های موجود نشان دهنده‌ی این است که جنگ منطقه‌ای اتفاق نمی‌افتد، اما ممکن است یک شگفتی باعث جنگ شود / آمریکا نشانه‌های قابل اعتمادی مبنی بر اینکه می‌خواهد در بلندمدت با ایران کار کند از خود نشان نداده / پذیرش ادعای یک بده بستان بین ایران و آمریکا در پس پرده سخت است

رحمان قهرمانپور، کارشناس روابط بین الملل، درباره پیام‌های آمریکا به ایران گفت: در عالم دیپلماسی به این اتفاقات گفتگو نمی‌گویند و این تبادل پیام به معنای اعتماد طرفین نیست. مگر اینکه قبل از وقوع یک حادثه به آن کشور اطلاع دهند. مثلا اگر آمریکا بخواهد به جایی حمله کند و قبل از آن یک سری کشور‌های خاص را مطلع کند، در آن صورت می‌توان حدس زد که آمریکا اعتماد کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیام‌های سیاسی آمریکا به ایران برای عدم گسترش درگیری بخصوص در دریای سرخ، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها چندان تمایلی به بازی در زمین اسراییل ندارند. ایران نیز در این بین چندان تمایلی برای درگیری در یک جنگ ویرانگر آن هم با شرایط اقتصادی فعلی ندارد. با این وجود مشخص نیست رابطه ایران و آمریکا چقدر متاثر از جنگ خواهد شد و پس از آن چگونه ادامه خواهد یافت.

رحمان قهرمانپور، کارشناس روابط بین الملل، درباره پیام‌های آمریکا به ایران در چند وقت اخیر به «انتخاب» گفت: در عالم دیپلماسی به این اتفاقات گفتگو نمی‌گویند و این تبادل پیام به معنای اعتماد طرفین نیست. مگر اینکه قبل از وقوع یک حادثه به آن کشور اطلاع دهند. مثلا اگر آمریکا بخواهد به جایی حمله کند و قبل از آن یک سری کشور‌های خاص را مطلع کند، در آن صورت می‌توان حدس زد که آمریکا اعتماد کرده است. این پیام‌ها به تعبیر علمی بازدارنده و به تعبیر عامیانه پیام‌های تهدید است. آمریکا به دنبال این است که دامنه درگیری‌ها در خاورمیانه گسترش پیدا نکند و به سطح منطقه کشیده نشود. در آن صورت آمریکا مجبور است که به نفع اسراییل اقدام نظامی کند. پیام‌های آمریکا به ایران در این مقطع برای این است که شرایط منطقه را آنطور که خودش دوست دارد مدیریت کند.

وی در ادامه درباره پاسخ ایران به پیام‌های آمریکا اظهار داشت: پاسخ ایران در رسانه‌ها بازتاب نداشته، اما ایران هم مثل آمریکا تمایلی به درگیری نظامی در منطقه ندارد و خواهان درگیری نظامی مستقیم نیست. دلایل آمریکا و ایران برای خودداری از جنگ متفاوت است. آمریکا نمی‌خواهد تعهدات جدیدی در منطقه بپذیرد، آمریکا نمی‌خواهد روند کاهش حضور نظامی خود را برعکس کند، اما ایران ملاحظات دیگر دارد. ایران ملاحظات اقتصادی و سیاست داخلی و حفظ توان بازدارندگی محور مقاومت است. ایران و آمریکا به دلایل متفاوت در حال حاضر خواهان درگیری نیستند. با توجه به اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد، منطقه شرایط حساسی را تجربه می‌کند. 

وی افزود: ممکن است پیشامد‌هایی رخ دهد که نتیجه‌ی آن خارج از اراده و کنترل دولت‌های منطقه باشد. آینده پژوهان می‌گویند که ما از منطقه‌ی قابل پیش بینی به منطقه‌ی غیرقابل پیش بینی وارد شدیم. به این معنا که روند‌های موجود نشان دهنده‌ی این است که جنگ منطقه‌ای اتفاق نمی‌افتد، اما ممکن است یک شگفتی باعث جنگ شود. مثلا اتفاقی خارج از اراده کشور‌ها که ممکن است کشور‌ها درباره آن سوءتفاهم داشته باشند؛ بنابراین شرایط منطقه باعث می‌شود ما با تشدید ناخواسته‌ی بحران مواجه شویم. در چنین شرایطی تبادل پیام بین دولت‌ها بیشتر می‌شود تا دولت‌ها به روند اعتمادسازی وارد شوند.

قهرمانپور درباره شکل تداوم رابطه ایران و آمریکا پس از جنگ غزه گفت: اگر شما حدس می‌زنید که در پس پرده یک بده بستان در حال وقوع است، پذیرش این ادعا سخت است. آمریکا نشانه‌های قابل اعتمادی مبنی بر اینکه می‌خواهد با ایران در بلندمدت کار کند از خود نشان نداده است. مسئله آمریکا در مقابل ایران در خاورمیانه این است که تا جای ممکن از سوی ایران تهدید نشود و ایران نتواند ضربه‌ای به آمریکا بزند. در بعد ایجابی، آمریکا به دنبال کار استراتژیک با ایران نیست. تجربه سال‌های اخیر این مسئله را به آمریکا نشان داده که آمریکا نمی‌تواند سیاست خود را در مقابل ایران پیاده کند؛ بنابراین درست است که آمریکا پیام‌هایی می‌دهد، اما این پیام‌ها بیش از آنکه نشانه‌ای از همکاری بلندمدت باشد، بیشتر نشانه ایست از اینکه دو طرف می‌خواهند بحران موجود را به نوعی مدیریت کنند و مانع از گسترش آن به منطقه شوند.

نظرات بینندگان