arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱ فروردین ۱۳۸۰: می‌گویند اوضاع عراق فاجعه شده؛ ۶ ساعت قطعی برق در روز دارند، سه دینار هم اندازه یک تومان شده، مواد غذایی و بهداشتی هم کوپنی شده

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقاى نورى، هفته قبل به زیارت عتبات‌عالیات در عراق رفته بود و اطلاعات وسیعى از مشاهدات خود را در اختیار گذاشت؛ منجمله اینکه وضع اقتصادى و سیاسى عراق، در حد فاجعه تنزل‌کرده است؛ مثلاً روزانه شش ساعت خاموشى برق دارند. سه دینار عراقى، در مقابل یک تومان ایرانى فروش مى‌رود، در حالى که قبلاً یک دینار، ۲۳ تومان ارزش داشت. مواد غذایى و بهداشتى، کوپنى است؛ خیلى‌کمتر از نیاز مردم. خیابان و راه‌هایى‌که قبل از جنگ ساخته شده بودند، در حال تخریب است. ماشین‌ها فرسوده و صورت شهر‌ها کثیف و مُرده است. فرش‌هاى داخل حرم‌ها را جمع کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱ فروردین ۱۳۸۰:  بعد از نماز و دعا و ورزش، چمدان سفر را بستم. ساعت نُه صبح فرودگاه [مهرآباد] بوديم. به سوى جزيره كيش پروازكرديم. عفت، فاطى، ياسر و بچه‌ها و جمعى از محافظان و بستگان، آقاى [محمدرضا] نورى‌شاهرودى، [سفیر سابق ایران در عربستان سعودی] و خانواده‌ نيز همراه بودند.
 
آقاى نورى، هفته قبل به زيارت عتبات‌عاليات در عراق رفته بود و اطلاعات وسيعى از مشاهدات خود را در اختيار گذاشت؛ منجمله اينكه وضع اقتصادى و سياسى عراق، در حد فاجعه تنزل‌كرده است؛ مثلاً روزانه شش ساعت خاموشى برق دارند. سه دينار عراقى، در مقابل يك تومان ايرانى فروش مى‌رود، در حالى كه قبلاً يك دينار، 23 تومان ارزش داشت. مواد غذايى و بهداشتى،كوپنى است؛ خيلى‌كمتر از نياز مردم. خيابان و راه‌هايى‌كه قبل از جنگ ساخته شده بودند، در حال تخريب است. ماشين‌ها فرسوده و صورت شهرها كثيف و مُرده است. فرش‌هاى داخل حرم‌ها را جمع كرده‌اند. محيط اطراف حرم‌ها، مثل ده‌ها سال پيش،كثيف و آلوده و شلوغ است. از لحاظ سياسى، مردم جرأت كوچك‌ترين ابراز مخالفت را ندارند. خفقان همه‌ جا را گرفته و زوار ايرانى، تحت‌الحفظ به حرم‌ها مى‌روند. هيچ زائري حق تردد آزاد و تنهايى را ندارد و زوار با مقايسه وضع عراق و ايران، ارزش سازندگى بعد از جنگ را خوب درك مى‌كنند. 
 
در كيش، مورد استقبال مديران قرار گرفتيم. آقاى [حسین] قاسمى، مديرعامل جديد [منطقه آزاد کیش] ، در مسير تا اقامتگاه،گزارش مختصرى از وضع كيش داد. تقريباً مثل گذشته است؛ با اين تفاوت كه آقاى [محمدرضا] يزدان‌پناه، مديرعامل سابق، متأسفانه در زندان است. از من براى نجات، استمداد كرده است. گزارش‌ها را روزانه سه بار از [اینترنت] كامپيوتر مى‌گيرم. 
 
[آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای]، رهبرى، مثل سال‌هاى گذشته، در مشهد سخنرانى كرده‌اند. سخنان‌شان تُند نبوده.  تفسير خارجى‌ها از پيام‌هاى سرد رهبرى و ریيس‌جمهور در تحويل‌سال ادامه دارد. از سخنان آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، ترديد بيشتر در مورد نامزدى [در انتخابات ریاست‌جمهوری]  و از سخنان رهبرى، عدم رضايت از عملكرد سال گذشته [دولت] و درخواست تحرك بيشتر در سال جديد، فهميده‌اند. 
 
در روابط خارجى، بيانيه تُند وزراى امورخارجه كشورهاى شوراى همكارى خليج فارس، نسبت به مسأله جزایر [ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک]، باعث سردى روابط است.  در تهران و بغداد، دو انفجار داشته‌ايم كه تفسير به عمل متقابل شده است. آمريكايى‌ها، اظهارات منفى خودشان را به خصوص در مورد همكارى ايران و روسيه، تُندتركرده‌اند. 
 
در مسايل جهانى، طالبان در افغانستان، به خاطر موفقيت در انهدام مجسمه‌ها، مخصوصاً مجسمه‌هاى بودا [در بامیان]،  حدود 100 گاو قربانى كرده‌اند و ريزش باران فراوان در چند روز اخير را پاداش الهى، به خاطر انجام اين وظيفه تفسيركرده‌اند!! آمريكا، دچار ركود اقتصادى شده وكم‌كردن نرخ بهره هم افاقه نكرده. در اروپا، [شیوع بیماری] تب برفكى و جنون گاوى، دامدارى‌ها را فلج كرده است.
نظرات بینندگان