arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲ فروردین ۱۳۸۰: در جلسه با روحانی و محمدعلی نجفی چه گذشت؟

خاطرات هاشمی رفسنجانی: بعد از ظهر،آقايان دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، دكتر [محمدعلی] نجفى، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، [سیدحسین] موسويان، [رییس‌کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی]، [حسین] قاسمى، [مدیرعامل منطقه آزاد کیش] و حسين فريدون، [برادر آقای روحانی] و همسران‌شان آمدند. دكتر نجفى گفت، مسئوليت كارهاى راه اندازى بانك‌ها و طرح شهر الكترونيكى دركيش را پذيرفته است و تماس براى آوردن فيبرنورى را آغازكرده است و گفت، با گروهى ديگر، 13 طرح مهم براى جذب ارزهاى مازاد بر مصرف سال 1379 را تهيه كرده‌ و به آقاى [سیدمحمد] خاتمى داده‌اند، اما در عمل اقدامى نشده است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲ فروردین ۱۳۸۰: پيش از ظهر، وقت به مطالعه و قدم زدن در ساحل و خواندن گزارش‌ها گذشت. بعد از ظهر،آقايان دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، دكتر [محمدعلی] نجفى، [رییس سازمان برنامه و بودجه]، [سیدحسین] موسويان، [رییس‌کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی]، [حسین] قاسمى، [مدیرعامل منطقه آزاد کیش] و حسين فريدون، [برادر آقای روحانی] و همسران‌شان آمدند. دكتر نجفى گفت، مسئوليت كارهاى راه اندازى بانك‌ها و طرح شهر الكترونيكى دركيش را پذيرفته است و تماس براى آوردن فيبرنورى را آغازكرده است و گفت، با گروهى ديگر، 13 طرح مهم براى جذب ارزهاى مازاد بر مصرف سال 1379 را تهيه كرده‌ و به آقاى [سیدمحمد] خاتمى داده‌اند، اما در عمل اقدامى نشده است. 
 
سپس بحث شد، بر سر اينكه وضع درگيری‌هاى جناحى و سياست‌زدگى‌كشور به جايى رسيده كه شجاعت اتخاذ تصميمات مهم را از مسئولان سلب‌كرده است؛ به‌خاطر نگرانى ازكارشكنى‌ها و مچ‌گيرى‌ها و دست‌گذاشتن روى جنبه‌هاى احتمالاً منفى. دربارة اوضاع انتخابات [ریاست‌جمهوری] و نامزدهاى احتمالى هم مذاكره شد.
 
شب، آقايان [مصطفی] ابراهيمى و [فریدون] فدایى و [مسعود] ارباب از مديران كيش آمدند و از بازداشت آقاى [محمدرضا] يزدان‌پناه، [مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش] شكايت كردند؛ فكر مى‌كنند، اتهام سوءعمل يا سوءاستفاده در جريان فروش هتل شايان، بهانه است وآن معامله سالم برگزارشده و سرانجام فسخ هم شده ؛ گفته‌اندكه به مبلغى‌كمتر از مبلغ كارشناسى رسمى فروخته شده است. براى نجات ايشان استمداد كردند. 
 
آمريكا در يك اقدام انفعالى، در ارتباط با كشف يا رسوایى جاسوسي یک آمريكايى براى روس‌ها، 50 ديپلمات، از 1800 ديپلمات روسيه را مى‌خواهد به عنوان عنصر نامطلوب اخراج كند و چهار نفر را در گام اول اخراج كرده است. روسيه هم اعلام كرده، مقابله به مثل مى‌كند و 50 نفر از 1100 ديپلمات آمریکا را اخراج مى‌كنند كه گامى در جهت جنگ سرد است. 
 
در مقدونيه، درگيرى بين انقلابيون آلبانى‌تبار و نيروهاى مسلح مقدونيه، تشديد شده و ارتش مقدونيه، شهر تِتُوآ را كه مركز مهم آلبانى‌تبار‌هاست، بمباران كرده و ناتو علناً از دولت در مقابل انقلابيون حمايت مى‌كند. 
 
در هندوستان، جمعى از هندوها، بار ديگر به مسجدى از مسلمانان اهانت كرده‌اند؛ به تلافى اقدام طالبان [در افغانستان]، در ذبح 100 رأس گاو به عنوان كفاره تأخير در انهدام مجسمه‌ها[ی بودا در بامیان] و شكرانه توفيق فعلى. در پاكستان، دستگيرى وسيع افراد فعال جبهه اقدام براى دموكراسى كه اخيراً براى فشار روى ژنرال [پرویز] مشرف، [رییس‌ اجرایی پاکستان]، تشكيل شده است، ادامه دارد. 
 
ايستگاه فضايي، حركت نزولى خود به سوى زمين را ادامه مى‌دهد و يكى از موتورهاي آن براى كاستن سرعت سقوط، روشن شده و بناست دو موتور ديگر، فردا در نزديكى جو زمين روشن شوند. پيش‌بينى مى‌شود، قسمت عمده آن هنگام برخورد با جو زمين بسوزد و نابود ‌شود و كمى از آن در جنوب اقيانوس آرام مى‌ريزد.
نظرات بینندگان