arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

ببینید: دادگاه محرمانه جلیلی!

«ما محاکمه و مجازات شدیم» این نقل قول علی اصغر خاجی مذاکره کننده وقت ایرانی هنگام بازگشت از دور دوم مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در «مسقط» است که در بازگشت از این سفر در دادگاه مخفیانه‌ای که سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به راه انداخته بود، مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت. خاجی در حالی باید به این پرسش پاسخ می‌داد که چرا تحت مدیریت علی اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت به عمان رفته و مخفیانه با آمریکایی‌ها مذاکره کرده است که جلیلی پاسخ آن را از پیش می‌دانست و واقف بود که رهبری برای بالا نگاه داشتن پرچم مذاکره و با هدف اتمام حجت، به تیم صالحی اجازه مذاکره محرمانه با آمریکا را داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ما محاکمه و مجازات شدیم» این نقل قول علی اصغر خاجی مذاکره کننده وقت ایرانی هنگام بازگشت از دور دوم مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در «مسقط» است که در بازگشت از این سفر در دادگاه مخفیانه ای که سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به راه انداخته بود، مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت. خاجی در حالی باید به این پرسش پاسخ می داد که چرا تحت مدیریت علی اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت به عمان رفته و مخفیانه با آمریکایی ها مذاکره کرده است که جلیلی پاسخ آن را از پیش می دانست و واقف بود که رهبری برای بالا نگاه داشتن پرچم مذاکره و با هدف اتمام حجت، به تیم صالحی اجازه مذاکره محرمانه با آمریکا را داده بود.

با این حال وقتی تیم مذاکره کننده از مذاکرات دوم با آمریکا به تهران باز می گردد، بنای پرسش و  پاسخی سخت با آنها گذاشته می شود؛ گفت وگویی که بیش از آنکه به تحلیل شرایط توجه کند، بر آن شده بود تا به اتهام کارگزاران اعزامی برای انجام ماموریت تکلیفی به مذاکره رسیدگی کند.

خاجی تجربه خود از این مذاکره را که نشانه های گشایش در حل پرونده هسته ای در آن دیده شده بود، این طور نقل می کند: وقتی ما از سفر دوم مسقط بازگشتیم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی توسط آقایان باقری و جلیلی محاکمه شدیم که شما به چه اجازه ای و با چه دستورالعملی رفتید؟ آقای احمدی نژاد هم کاملا با ورود وزارت خارجه به این پرونده مخالف بود حتی من یک دفعه با ایشان صحبت کردم و خواستم به ما کمک کند چرا که وضعیت خوبی بود اما ایشان حرف من را تایید نکرد و بعد هم دکتر صالحی گفت که آقای احمدی نژاد به ایشان گفته که به عنوان وزیر خارجه حق ندارید این کار را بکنید و به عنوان شخصی هم، من توصیه می کنم این کار را نکنید»

خاجی با یادآوری اینکه جلیلی و باقری تمام توانشان را به کار گرفتند که مذاکرات پیش نرود، می گوید: آنها مرتب از مفاد مذاکره ایراد می گرفتند این در حالی بود که ما قبل از رفتن درباره این سفر با آقای جلیلی حرف زده بودیم بعد از بازگشت هم رهبری گزارش ما را خواندند و نظراتشان را پی نویس کردند و گفتند ما مذاکره کنیم و جلیلی هم به کار خود ادامه دهد اما وقتی رفتیم  برگشتیم همه شورای امنیت علیه ما شده بودند».

این نوع از گروکشی های داخلی آن هم از درون بدنه دولتی که خود متولی مذاکره جهت کاستن از آلام اقشار ملتی بود که پس از فشار تحریم های سخت ذیل قطعنامه 1929 تاب و توانشان تحلیل می رفت، فصلی تلخ را در ادوار تصمیم گیری سیاسی برای تاریخ معاصر ایران رقم زده بود. 

با این پیشینه عجیب نیست جلیلی این روزها در قامت یک رقیب انتخاباتی از شکست مذاکرات وقت خود با غرب و موفقیت سیاست دور زدن تحریم ها دفاع کند و برای تکرار این آزمون شکست خورده سعی کند بار دیگر جامعه را سرگردان و در این میان حقیقت و واقعیت را نیز قربانی ‌کند.

نظرات بینندگان