arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۰۳ تير ۱۴۰۳

چهارمین سیگنال انصراف زاکانی: تا آخر هستم اما اقتضای نهایی باید به صلاح انقلاب باشد

زاکانی با رد کناره‌گیری از نامزدی ریاست جمهوری به نفع سایر نامزدها، گفت: تا آخر محکم می‌ایستم، اما اقتضای نهایی باید به صلاح کشور و انقلاب باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: علیرضا زاکانی با بیان این که «از پهلوانان یاد گرفتم به قول و مرامم وفادار باشم» خود را نسبت به سایر نامزدها اصلح دانست و در عین حال بیان کرد: تا آخر محکم می‌ایستم اما اقتضای نهایی کار اقتضایی است که به نفع کشور و انقلاب است. 
 
علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر، گفت: نهایتا هفته‌ای سه ساعت  به تخصص کاری خودم که پزشکی هسته‌ای است، می‌پردازم چون مشغله مسوولیت‌هایم در شهرداری بیش از این اجازه نمی‌دهد.
 
وی ادامه داد: وقتی در محیط بیمارستان حاضر می شوم گویا جان مجددی پیدا می‌کنم. پزشکی هسته‌ای جزو رشته‌های پیشرو پزشکی است.
 
کشورمان ثروتمند است
 
زاکانی در توضیح طرح اعتبار طلا، گفت: کشورمان ثروتمند است و این واسطه، امکان خدمت به مردم فراهم است، اما نحوه برخورداری از این ثروت موجب ناعدالتی شده است. در بخش توسعه رفاه ۷ بسته رفاهی معرفی کرده‌ام که یک بسته آن «یارانه طلایی» است. این یارانه، شرایطی دارد. این یارانه جای یارانه نقدی را نمی‌گیرد. یارانه نقدی ادامه می‌یابد و امکان افزایش ۳۰-۴۰ درصدی هم پیدا می‌کند در صورتی که تبدیل کالاهای اساسی شود.
 
خاصیت یارانه طلایی صرفه‌جویی است
 
وی ادامه داد: یارانه طلایی میزان مصرف انرژی خانوار را هدف‌گیری کرده است.  ضریب آلایندگی بنزین ۸، گاز ۳ و برق یک است. کل مصرف انرژی خانوار تقسیم به کل جمعیت کشور می‌شود، عدد به دست آمده مشخص می‌شود. بعد از آن برای هر سرپرست خانوار، حساب بانکی باز می‌شود. در این حساب میزان انرژی خانوار را به این حساب واریز می‌کنیم که برای یک خانوار سه نفره ۱۸ گرم طلا می‌شود. این محاسبه به میزان مصرف انرژی از این یارانه کم می‌شود. هر قدر در مصرف انرژی خانوار صرفه‌جویی شود به ازای آن در یک سال اعتبار طلا می‌گیرد. مبنای محاسبه نیز سه ماه یک بار است. این اندوخته تورم‌زا نیست. این اندوخته برای وثیقه، خرید کالا و معامله در بورس قابل هزینه است. خاصیت این کار موجب صرفه‌جویی میلیاردها دلار  واردات بنزین، کاهش نقدینگی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود. بعد از آن قیمت بنزین تک نرخی و ۱۵۰۰ تومان می‌شود.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته برخی خانوارها مصرف‌شان بیشتر از بقیه است که می‌توانند به بازار مراجعه کنند و انرژی مورد نیازشان را به نرخ‌های دیگر تهیه کند. 
 
وی ادامه داد: این طرح از ماه اول شروع به کار دولت خدمت اجرایی می‌شود چرا که تمام زیرساخت‌های آن در حال حاضر در کشور وجود دارد و مردم معطل نمی‌شوند. زندگی بازنشستگان و روستائیان به یکباره تغییر خواهد کرد. این طرح توزیع عدالت در کل کشور است. این طرح به همه هموطنان تعلق می‌گیرد. یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به ۹۰ درصد هموطنان تعلق دارد و ۱۰ درصد بقیه که مستغنی هستند، دریافت نمی‌کنند.
 
از پهلوانان یاد گرفتم به قول و مرامم وفادار باشم
 
زاکانی گفت: طلای قهرمان جهانی توسط یک پیشکسوت امروز به گردن بنده انداخته شد. از پهلوانان یاد گرفتم به قول و مرامم وفادار باشم. 
 
وی با اشاره به منابع مالی رایگان کردن بیمه زنان باردار و افراد کمتر از ۱۵ سال، گفت: محورهای دولت خدمت به دو قسمت تقسیم شده است. تامین نیاز مردم و آبادانی کشور را پوشش می‌دهد. توسعه رفاه خانوار و تعلیم و تربیت بر محور تقویت و نقش‌آفرینی خانواده و پاسداشت امنیت و آزادی مردم را دنبال می‌کنیم و در بخش آبادانی توسعه زیرساخت‌های کشور با توجه به چالش‌های کشور انجام می‌شود.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسته سلامت یکی دیگر از وجوه هشت‌گانه بسته‌های رفاهی است. اساس این بسته پیشگیری از بیماری است، مریض به جز درد مریضی درد بی‌پولی نمی‌کشد که اساتید این بسته را امضا کرده‌اند. توسعه شبکه بهداشت و پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده و خدمات بستری رایگان را خواهیم داشت. مراقبت‌های رایگان برای صد در صد افراد است و در دارو نیز ۵۰ درصد فرانشیز پرداخت می‌شود. 
 
وی ادامه داد: مادران باردار در بخش خدمات بستری هستند و طبق تعرفه‌های دولتی انجام می‌شود. تکمیل شش میلیون نفر فاقد بیمه را شامل می‌شود. تمام منابع و مصارف این پروژه پیش‌بینی شده است. کارشناسان این طرح بنده را انقلاب در بخش سلامت می‌دانند.
 
تک‌نرخی شدن بنزین در طرح دولت خدمت
 
زاکانی با اشاره به تورم بالای کشور و تک‌نرخی شدن بنزین در طرح دولت خدمت، گفت: در این طرح قاچاق منتفی می‌شود و با توجه به برآوردها این کار شدنی است. در حال حاضر اسکناس آتش می‌زنیم و خودمان را گرم می‌کنیم اما با طرح بنده مردم خود دست به صرفه‌جویی می‌زنند و در عوض امکانات‌شان را به صورت اعتبار طلا خواهند داشت.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تشریح جایگاه رییس‌جمهور در اداره کشور گفت: رییس‌جمهور باید بتواند نظرات کارشناسی را با عقل و تجربه مناسب، تجزیه و تحلیل کند. بنده خودم نظرات کارشناسی را بررسی می‌کنم و با بحث با او، تلاش می‌کنم نظرات کارشناسی را قبل از اجرا پخته کنم. 
 
وی گفت: در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۹۰ پول گذاشته بودند تا لوازم انتظامی برای زدن مردم خریداری کنند تا آنان را مجبور به رفتن به خانه‌ها کنند. در آن دوران تورم به ۴۹ درصد رسیده بود. 
 
رییس‌جمهور نمی‌تواند کارشناس همه چیز باشد
 
زاکانی شریک کردن مردم در ثروت جامعه را مورد اشاره قرار داد و افزود: بنده به این نگاه پایبند هستم و آن را می‌پسندم و اجرا خواهم کرد. رییس‌جمهور نمی‌تواند کارشناس همه چیز باشد اما باید آگاه باشد تا سرش کلاه نرود.
 
وی تصریح کرد: برای تولید داخل نگاهم به زنجیره تولید است. برای تولید مثلا مرغ زنجیره نهاده، تولید، فرآورده، مصرف و صادرات را داریم. اگر کار به تعاونی سپرده شود و گفته شود فلان‌قدر ارز می‌دهم و فلان‌قدر گوشت سفید می‌خواهم، در این صورت خود مردم بهترین برنامه‌ریز خواهند شد. با این کار تولید، جهش می‌یابد. 
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه معادن در بخش بهره‌مندی اجحاف می‌شود. با ۱۲۰ همت سرش را هم آوردند. میادین میوه و تره‌بار شهرداری ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر قمیت بازار اقلام‌شان را می‌فروشند. در سال گذشته لیمو کیلویی ۶۵ هزار تومان در شهر فروخته می‌شد اما از کشاورز ۴۰۰۰ تومان خریداری می‌شد. دلال‌ها تا ۴۰۰ درصد سود روی اقلام می‌کشند و سود می‌کنند. 
 
زاکانی اظهار کرد: مردم تا پای صندوق رای می‌آیند و رای می‌دهند اما بعد از آن فراموش می‌شوند. مردم‌سالاری دینی باید در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترش یابد. مدل مردمی نظارت بر مسوولان را مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی استخراج کرده‌ایم. 
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی دنبال دیوار کشیدن و جدا کردن آنان از یکدیگرند. چرا این کار را می‌کنید؟ این کار ظلم به مردم است.  دنبال نهادینه‌سازی مشرف شدن مردم بر مسوولان هستیم. در شهرداری این کار را در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم و ۲۰۸۱ پروژه به مردم معرفی کردیم و ۹۹ درصد پروژه‌هایی که مردم انتخاب کردند، اجرا کردیم. مردم وقتی صداقت دیدند یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر پای کار آمدند و کار را همچنان در دست انجام دارند.
 
کشور کمبود پول ندارد
 
نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: برای باز شدن گره از حقوق کارگران و کارمندان هیچ راهی نداریم جز اینکه طبق قانون ظرف سه سال حقوق بازنشستگان با افراد شاغل همسان شود. در دولت خدمت در سال اول شروع کار، قانون را اجرا می‌کنم که ۱۷۵ همت پول می‌خواهد که پول آن همین الان وجود دارد. کشور کمبود پول ندارد بلکه نیاز به انضباط مالی داریم. 
 
زاکانی خاطرنشان کرد: نیروهای شرکتی هم در سال اول شروع کارم در دولت، تعیین تکلیف می‌شوند. این عزیزان هیچ امنیت شغلی ندارند تا حقوق بسیار پایینی دارند. یک پارکبان در سه شفیت کاری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند ولی اکنون کف حقوق‌شان ۱۲ میلیون تومان است. پول هست اما باید حق مردم را ادا کرد. حقوق این عزیزان اول به اول هر ماه باید پرداخت شود و ضریب دیرکرد حقوق را از شرکت‌های پیمانکار می‌گیریم و به کارگران شرکت‌های پیمانی می‌دهیم. 
 
راه تحریم، خنثی‌سازی از داخل کشور است نه التماس به تحریم‌کننده
 
وی گفت: ۱۳ میلیارد یورو تفاهم‌نامه با چین به صورت یوزانس  با نرخ ۴.۷ تا ۴.۹ درصد منعقد کردیم. آنان را وادار کردیم با ما شریک شوند. راه تحریم، خنثی‌سازی از داخل کشور است نه التماس به تحریم‌کننده. در کنار مبارزه جدی در جهت رفع تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد. 
 
نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: از سال ۱۴۰۰ قرارگاه زدیم و امروز بعد از سه سال در تفرجگاه فرحزاد و میدان شوش و کوه سنگی دیگر معتاد متجاهر دیده نمی‌شود بلکه با انتقال به کمپ‌ها در جهت بهبود آنان را دنبال می‌کنیم. ۶۰۰ زن زندانی را رای باز کردیم و به ۳۰۰ نفر از آنها خدمت می‌دهیم.  زندانیان حبس ابد را پیش خودمان آورده‌ایم تا درآمد کسب کنند و خرج خانواده‌شان را بدهند.
 
با دادن تشویق در بافت‌های فرسوده و آسیب‌دار، مردم خودشان به سازنده مسکن تبدیل می‌شوند
 
زاکانی گفت: با دادن تشویق در بافت‌های فرسوده و آسیب‌دار، مردم خودشان به سازنده مسکن تبدیل می‌شوند. در حوزه حمل و نقل عمومی، تهران در آستانه انقلاب است. تعداد اتوبوس‌های تهران به ۷۵۰۰ اتوبوس افزایش می‌یابد که حدود ۳۵۰۰ اتوبوس برقی است. این اتفاق تا بهمن ۱۴۰۳ اتفاق می‌افتد. دو بار به وزیر کشور گفتم که اجازه دهد ما این طرح را برای کل کشور اجرا کنیم. 
 
انتقال دستگاه‌های دولتی از تهران، اجرا شدنی است
 
وی ادامه داد:  انتقال پایتخت از تهران نشدنی و قابل اجرا نیست اما انتقال دستگاه‌های دولتی از تهران، اجرا شدنی است. معاون اجرایی رییس‌جمهور از ما حمایت کرد و قول اجرایی شدن آن را داده است که کار را در حال پیگیری داریم.
 
نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: طی ۵ سال گره مسکن تهران را حل می‌کنیم. در شهرداری تهران مبایع‌نامه‌ای را برای ساخت ۲۷ هزار واحد را امضا کردیم تا ۲۷ هزار خانوار را صاحب‌خانه کنیم. فروش متری مسکن را هم در دست اجرا داریم. 
 
خودم را نسبت به سایر نامزدها اصلح می‌دانم
 
زاکانی تاکید کرد: کارنامه‌ام طی ۴۵ سال گذشته روشن است. به هیچ وجه از گذشته‌ام فرار نمی‌کنم، کاری که برخی نامزدها می‌کنند. خودم را نسبت به سایر نامزدها اصلح می‌دانم.
 
نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: به عزیزی در مناظرات گفتم به هیچ وجه نمی‌گذارم رییس‌جمهور شوی که منظورم این بود که آن عزیز تلاش کند تا خودش پیروز شود. 
 
تا آخر محکم می‌ایستم اما اقتضای نهایی کار اقتضایی است که به نفع کشور و انقلاب است
 
زاکانی در پایان با رد کناره‌گیری از نامزدی ریاست جمهوری به نفع سایر نامزدها، گفت: تا آخر محکم می‌ایستم اما اقتضای نهایی باید به صلاح کشور و انقلاب باشد.
نظرات بینندگان