arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۴ مهر ۱۴۰۳؛ از احتمال دفن موقت پیکر سیدحسن نصرالله در مکانی نامعلوم تا اظهارات بایدن درمورد ادعاها پیرامون پاسخ اسرائیل به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تأیید ایمن نبودن معدن طبس
بازپرس پرونده‌ی حادثه معدن جوی طبس گفت: تحقیقات میدانی و با دقت در حال انجام است و کارشناسانی از مشهد و تهران در حال کارشناسی هستند و کارشناسی دارای دو جنبه است که یک جنبه آن اعلام شده و قصور در زمینه نبود ایمنی در معدن را متوجه مسئولان معدن دانستند؛ جنبه بعدی این است که این قصور، درصد دارد و باید مشخص شود که متوجه کدام فرد یا افراد است که در این مورد در حال تحقیق هستند و نظرشان را به صورت مکتوب به قاضی پرونده اعلام می‌کنند.  

شهادت فرمانده ارشد حماس در طولکرم
م، رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که در پی حمله هوایی ارتش اسرائیل به محله «الحمام» در اردوگاه طولکرم واقع در کرانه باختری «زاهی عوفی» ملقب به «طوفان» از فرماندهان عزالدین قسام به شهادت رسیده است.

جاده‌ بین‌المللی بین لبنان و سوریه بسته شد
وزیر حمل‌ونقل لبنان به خبرگزاری رویترز گفت حمله صبح روز جمعه اسرائیل در نزدیکی گذرگاه مرکزی لبنان با سوریه، این جاده را که صد‌ها هزار تن از مردم در روز‌های اخیر استفاده کرده بودند، بسته است. علی حَمیه افزود حمله اسرائیل در داخل خاک لبنان حفره‌ای به قطر چهار متر ایجاد کرد. 

ادعای ترور فرمانده یگان ارتباطات حزب‌الله
ارتش اسرائیل می‌گوید محمد رشید سکافی، فرمانده یگان ارتباطات حزب‌الله روز گذشته در یک حمله «هدفمند» به بیروت کشته [شهید] شده است. به گفته ارتش اسرائیل  سکافی از سال ۲۰۰۰ مسئول یگان ارتباطات و از فرماندهان ارشد حزب‌الله بوده است.

بایدن: جنگی تمام عیار در خاورمیانه روی نخواهد داد
وقتی از بایدن سوال شد که چقدر مطمئن است که می‌توان از یک جنگ «تمام عیار» در خاورمیانه پرهیز کرد، مکث کرد و گفت: «چقدر مطمئن هستید که باران نخواهد بارید؟» «ببینید، به نظر من جنگی تمام عیار روی نخواهد داد. فکر می‌کنم می‌توانیم از آن بپرهیزیم. اما هنوز کار زیادی باقی مانده.» 

فرزند نیلفروشان: پیکر پدرم هنوز پیدا نشده
فرزند شهید نیلفروشان در حاشیه نماز جمعه گفت که پیکر پدرم هنوز پیدا نشده است.

برخورد قضایی با نوید محمدزاده
تسنیم نوشت: «نوید محمدزاده» به دلیل اقداماتش بعد از پاسخ موشکی ایران و ایجاد رعب در راستای خدشه به امنیت روانی جامعه مورد برخورد قضایی قرار گرفت. 

احتمال دفن موقت پیکر سیدحسن نصرالله در مکانی نامعلوم
یک منبع نزدیک به جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد که به خاطر بیم از تهدیدهای اسرائیل برای هدف قرار دادن عزاداران و محل تشییع و دفن، "پیکر شهید نصرالله به صورت موقت در مکانی نامعلوم دفن خواهد شد" تا در زمان مناسب، مراسم تشییع به صورت عمومی برگزار شود. 

چند موشک ایرانی به هدف خورد؟
واشنگتن پست با استناد به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای حمله ایران به اسرائیل نوشت: ایران با موفقیت از پدافند هوایی اسرائیل عبور کرد و به سه تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل حمله کرد. بر این اساس، ۲۰ موشک ایرانی به پایگاه هوایی «نواتیم» در صحرای نقب، ۳ موشک به پایگاه «تل نوف» و  حداقل دو موشک دیگر به نزدیکی «مقر موساد» اصابت کرد.

حمله شدید اسرائیل به حومه جنوبی بیروت  با هدف ترور هاشم صفی الدین
حملات هوایی اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت چندین ساختمان را هدف قرار داد که به طور کامل ویران شدند. رویترز به نقل از منابع امنیتی نوشت: حمله کنونی به ضاحیه در بیروت بزرگتر از حمله ای است که سید حسن نصرالله را ترور کرد.  آکسیوس به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشت: هاشم صفی‌الدین جانشین احتمالی سید حسن نصرالله هدف حمله بود که در پناهگاهی عمیق در زیر زمین بود.  شبکه اسرائیلی کان به نقل از منابع اطلاعاتی این رژیم گزارش داد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر شهادت سید هاشم صفی‌الدین وجود ندارد اما منابع اطلاعاتی اسرائیلی مدعی شدند که احتمال دارد این مقام عالی حزب‌الله در این بمباران مجروح شده باشد.

رهبر انقلاب: کار نیرو‌های مسلح ما قانونی بود
رهبر انقلاب در نماز جمعه دیروز تاکید کردند: کار درخشان نیروهای ما در دو شب قبل هم کار کاملا قانونی و مشروع بود کار نیروهای مسلح ما کمترین مجازات برای رژیم صهیونی در برابر جنایت های حیرت آور این رژیم خون آشام و گرگ صفت و سگ هار آمریکا در منطقه بود.

شرط ایران برای موافقت با آتش بس عراقچی
عراقچی وزی امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه توضیح شما برای کسانی که می‌گویند ایران لبنان را فروخت چه هست و فکر می‌کنید مسئله بین ایران و اسرائیل به کجا خواهد کشید، آیا ایران پایگاه‌های آمریکا را بمباران خواهد کرد، گفت: حضور من در بیروت در این شرایط دشوار و در حالی که هر شب و هر لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند خود بهترین نشانه است که جمهوری اسلامی ایران همچنان محکم و استوار پشت سر حزب الله خواهد بود. و به حمایت از شیعیان لبنان و مردم لبنان ادامه خواهد داد. 

دستور مهم وزارت علوم برای کمک به دانشجویانی که به خاطر حوادث ۱۴۰۱ محروم شدند
سعید حبیبا، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در نامه ای به رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری تاکید کرد: امکان ثبت نام دانشجویان محروم از تحصیل که حکم آنها در حال اجرا است (بدون ایجاد محدویت در اخذ واحد) در مهلت حذف و اضافه فراهم گردد و به دانشجویان ذینفع اطلاع‌رسانی شود.

سفیر ایران در لبنان:  تصادفی دکمه پیجر را فشار دادم که منفجر شد
سفیر ایران در لبنان با ارائه گزارشی از وضعیت سلامتی خود گفت: پیجرها برای اطلاع رسانی بود؛ در مواقع خطر هشدار می دادند که مثلا پهپاد آمده یا فلان جا بمباران شده. این دستگاه در محل کار من بود و من زیاد به آن توجه نمی کردم؛ به صورت تصادفی دکمه مربوط به پیام را فشار دادم و در دستانم منفجر شد. 

بایدن: تل آویو هنوز در مورد چگونگی پاسخ به تهران تصمیم نگرفته
 بایدن، رئیس جمهور امریکا در اظهاراتی گفت: اسرائیل هنوز در مورد چگونگی پاسخ به ایران تصمیم نگرفته است، و اگر من جای آنها بودم، به جای حمله به تاسیسات نفتی، گزینه‌های دیگری را در نظر می‌گرفتم.

نظرات بینندگان