arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۷ فروردین ۱۳۸۰: امیر نایف وزیر کشور عربستان آمد؛ گفت فهد تلاش کرد مانع حمله عراق به ایران شود، اما نتوانست

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقاى نايف، [وزیرکشور عربستان سعودی] و همراهان آمدند.بيش از يك ساعت و نيم مذاكره كرديم.گفت، ما از موضعى كه در جنگ عراق عليه ايران داشتيم، متأسفيم؛ گرچه آقاى فهد [بن‌عبدالعزیز]، [پادشاه عربستان سعودی]، در آن موقع تلاش زيادى كرد كه مانع حمله عراق به ايران شود و نتوانست. از من براى نزديك‌كردن دوكشور قدردانى‌كرد و دعوت نمود،براى تعميق روابط، سفر ديگرى به عربستان بروم.توافق‌كرديم، در مورد عراق، افغانستان و مسأله فلسطين، بيشتر مذاكره و همكارى بشود.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. 
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند. 
 
۲۷ فروردین ۱۳۸۰: آقايان [محمدرضا] نورى شاهرودى،[سفیر سابق ایران در عربستان] و [علی‌اصغر] خاجى، سفيرمان در عربستان سعودی آمدند.راجع به عربستان و آقاى [امير] نايف[بن‌عبدالعزيز]، وزيركشور، مطالبى‌گفتند. آقاى [عبدالواحد] موسوى لارى،[وزیر کشور] هم در همين مورد و نيز مسایل داخلى آمد؛ صحبت كرد و گفت، از شما انتظار است كه براى‌كم‌كردن تشنج‌ها و درگيرى‌ها كمك كنيد وگفت، هنوز آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، تصميمش را در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] اعلام نكرده است.  
 
آقاى نايف، [وزیرکشور عربستان سعودی] و همراهان آمدند.بيش از يك ساعت و نيم مذاكره كرديم.گفت، ما از موضعى كه در جنگ عراق عليه ايران داشتيم، متأسفيم؛ گرچه آقاى فهد [بن‌عبدالعزیز]، [پادشاه عربستان سعودی]، در آن موقع تلاش زيادى كرد كه مانع حمله عراق به ايران شود و نتوانست. از من براى نزديك‌كردن دوكشور قدردانى‌كرد و دعوت نمود،براى تعميق روابط، سفر ديگرى به عربستان بروم.توافق‌كرديم، در مورد عراق، افغانستان و مسأله فلسطين، بيشتر مذاكره و همكارى بشود.  
 
عصر اعضای شوراى مركزى جامعه اسلامى دانشجويان آمدند. گزارش‌كارشان را دادند و اظهار حيراني كردند در مواضع و نيز در مورد نامزدهاى انتخاباتى، راهنمايى و كمك خواستند. تذكراتى دادم ؛نه آقاى خاتمى را قبول دارند و نه افرادى كه نامزدهاى احتمالى خط مقابل‌اند.  آقاى [مهدی] صفرى، سفيرمان در روسيه آمد.گزارش سفر آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] به روسيه را داد و گفت، به تصميم مشخصى در همكارى‌هاى مهم نرسيده‌اند؛گرچه اظهارات دوستانه و مثبت بوده است. 
 
ديشب، هواپيماهاى اسرایيل به مواضع ارتش سوريه در لبنان حمله كرده‌اند و چند نفر را به تلاقى حمله ديروز حزب‌الله به سربازان اسرایيلي در شبعای سينا كشته‌اند و منطقه را متشنج كرده‌اند. در شهر سين سيناتي اوهايو آمريكا، چند روز است كه سياه‌پوستان به‌خاطر كشته شدن يك سياه‌پوست ديگر شورش كرده‌اند و با حكومت نظامى و بازداشت صدها نفر از سياهان، پليس مى‌خواهد آرامش ايجاد كند.
نظرات بینندگان