arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ولی نصر مشاور سابق اوباما در واکنش به جزئیات منتشر شده از تماس تلفنی وزرای خارجه چین و سعودی، می‌گوید که عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. 

به گزارش سرویس بین‌الملل انتخاب، ولی نصر در صفحه‌ی توییتری خود نوشت: «این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.

اما بهایی که ممکن است چین برای استفاده از نفوذ خود در ایران بخواهد چیست و در ازای آن چه چیزی ممکن است به ایران ارائه دهد یا اینکه آیا هدف چین صرفاً محدود به حفاظت از خلیج فارس در صورت وقوع جنگ است؟»

لازم به ذکر است که  وزیر  خارجه چین روز گذشته در تماس با همتای سعودی گفت: پکن قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛   در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.   

وی افزود: وضعیت فعلی با دو گزینه بدتر شدن یا بازگشت به حالت عادی روبرو است.   چین از تاکید عربستان سعودی بر حل مسائل از طریق کانال‌های دیپلماتیک قدردانی می‌کند.   ما حاضریم با عربستان سعودی همکاری کنیم تا از تشدید بیشتر رویارویی جلوگیری کنیم.

نظرات بینندگان