arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۲ تیر ۱۳۸۰

خاطرات هاشمی رفسنجانی: دكتر [محمدرضا] حافظ‌‌نيا، [رییس مرکز مطالعات آفریقا] و دو نفر از همكارانش در كميته ادبيات آفريقا از دانشگاه تربيت مدرس آمدند.گفتند، بعد از سفر شما به آفريقا و تشكيل شوراى عالى‌آفريقا، چند كميته براى برنامه توسعه روابط با آفريقا، تأسيس و كميته ادبيات و اطلاع رسانى در دانشگاه ایجاد و فعال شد. در دولت، توجه به آفريقا كم شد وكسى توجه به آن كميته ندارد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۲ تیر ۱۳۸: دكتر [محمدرضا] حافظ‌‌نيا، [رییس مرکز مطالعات آفریقا] و دو نفر از همكارانش در كميته ادبيات آفريقا از دانشگاه تربيت مدرس آمدند.گفتند، بعد از سفر شما به آفريقا و تشكيل شوراى عالى‌آفريقا، چند كميته براى برنامه توسعه روابط با آفريقا، تأسيس و كميته ادبيات و اطلاع رسانى در دانشگاه ایجاد و فعال شد. در دولت، توجه به آفريقا كم شد وكسى توجه به آن كميته ندارد. 
 
گفتم، دولت طرح جامعى براى توسعه همكارى با كشورهاى جهان سوم، به‌خصوص كشورهاى اسلامى داشت و كارهاى اجرایى وسيعى آغاز شد؛ منجمله ايجاد خط هوايى و دريايى، توسعه نمايندگى‌ها و حضور جهاد[سازندگی] و [سازمان] هلال احمر و مهم‌تر از همه برنامه سازندگى، صادرات خدمات فنى و مهندسى مناسب آنها و براى اين منظور بنياد آسيا وآفريقا طراحى شد؛ اگر به طور همه جانبه عمل شود جواب مى‌دهد.گفت، دولت فعلى توجه خود را معطوف به اروپا كرده و چند سفارت را درآفريقا تعطيل‌كرده است. قرار شد،كمك‌شان كنم.  
 
مديران مؤسسه «دارالقران» آمدند؛ تابع سازمان تبليغات اسلامي است، آقاى [محمود محمدی] عراقى، [رییس سازمان تبلیغات اسلامی] و سايرين از فعاليت‌هاى هشت‌ساله گزارش دادند وگفتند، امروز بى‌غلط‌ترين قرآن، در ايران چاپ مى‌شود و مصحح‌هاى قرآن ايران، پنج غلط به قرآن چاپ آقاى فهد، [پادشاه عربستان سعودی] گرفته‌اند كه سعودى‌ها هم پذيرفته‌اند. براى تقويت مؤسسه، جهت كنترل ترجمه‌ها، استمداد كردند. 
 
عصر، [آقای احمد محمد صوفان]، وزير برنامه[ریزی و توسعه] يمن آمد. صحبت دربارة توسعه همكارى‌ها و ايجاد فضاى سالم در منطقه و همكارى در مقابل اسرایيل بود. دعوت كرد كه به يمن بروم. ریيس كميسيون مشترك است كه در زمان دولت سازندگي تأسيس شده است.  
 
شوراى سياست‌گذارى اسرایيل، امروز تصويب‌كرده‌كه با فلسطينى‌ها، با شدت برخورد كندكه به معناى لغو آتش‌بس است. دادگاهى در بلژيك، آريل شارون، نخست‌وزير اسرایيل را به عنوان جنايتكار جنگى عليه فلسطينى‌ها، تحت پيگيرد قرار داده است. بازماندگان شهداى اردوگاه‌هاى صبرا و شتيلا در لبنان، شكايت كرده‌اند و شارون سفر خود به بلژيك را لغو كرده است. [اسلوبودان] ميلوشويچ، [رییس‌جمهور سابق صربستان]، در دادگاه لاهه، از گرفتن وكيل خوددارى كرده وگفته که دادگاه سياسى است و به زور تحميل شده است.
نظرات بینندگان