arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۷ مهر ۱۳۸۰: گزارش سردار سلیمانی از مذاکره با روس‌ها و جبهه متحد شمال / می‌گوید مسکو با حمله آمریکا به طالبان موافق است و ازبکستان فرودگاه در اختیار واشنگتن قرار می‌دهد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقاى سردار قاسم سلیمانى، [فرمانده نیروی قدس سپاه]آمد. گفت، با مسئولان روسیه و جبهه متحد شمال افغانستان و نماینده طالبان مذاکره‌کرده و نتیجه این است که روسیه با حمله آمریکا به طالبان موافق است و به شمالى‌ها براى جنگ با طالبان کمک مى‌کند و اُزبکستان، فرودگاه در اختیار آمریکا قرار مى‌دهد و [اُسامه]بن‌لادن، [رهبر القاعده]، مسئول انفجارات آمریکا است. هدف‌شان کشاندن آمریکا به افغانستان است و فکر مى‌کنند، مثل شوروى در افغانستان، آمریکا ضربه‌کارى مى‌خورد و به شمالى‌ها توصیه شده که همراه آمریکا، عملیات مشترک نکنند و سلاح نگیرند، ولى پول بگیرند و آمریکایی‌ها در پنجشیر اقامت نکنند و آماده پیشروى در مناطق طالبان باشند و از آمریکا به خاطر زدن مردم غیرنظامى افغانستان- اگر اتفاق افتاد- انتقادکنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۷ مهر ۱۳۸۰: آقاى [حسین]اسفندیارى، از همکاران حزب جمهورى اسلامى [اصفهان]و از مدیران فعلى [سازمان]هواپیمایى کشوری، از اشکالات سازمان گفت و اظهار تمایل کرد که مدیریت به او واگذار شود. از خطبه‌هاى جمعه دیروز من تمجیدکرد وگفت، کشور نیاز به این مطالب دارد. آقاى [احمدعلی]طاهرى [قمی]، امام‌جمعه سابق بردسیرو فرزندش آمدند؛ از برکنارى خود گله دارد وگفت، همان‌جا براى اداره حوزه علمیه پسران و دختران مى‌ماند و کمک خواست. 

آقاى [حسین]کمالى، وزیر سابق کار [و امور اجتماعی]آمد. از آقاى [محمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]گله دارد وگفت، مدیریت حزب اسلامى‌کار را به عهده گرفته است. خواستار صدور حکم مشاورت شد و براى پذیرش پیشنهادهاى معاونت وزرا که به ایشان شده، مشورت کرد. دکتر [احد]میلانی، براى احوال‌پرسى آمد وگفت، وضع صنایع میگو خیلى بد شده و ضرر مى‌دهند. 

آقایان [طهماسب]مظاهرى، وزیر [امور اقتصادی و]دارایى و معاونش، آقاى [مسعود]کرباسیان، [رییس‌کل گمرک]آمدند. گزارشى از خصوصى‌سازی که در دولت سازندگی تصویب شده بود و تلاش براى اجراى سیاست خصوصى‌سازى و تقویت قانون سرمایه‌گذارى خارجى دادند و از وضع بد نقدینگى صنایع و نداشتن بازار و فشار واردات بر تولید داخلى وگفتند، رشد صادرات غیرنفتى، معلول بالابردن نرخ محصولات است، نه زیاد شدن صادرات. 

آقاى سردار قاسم سلیمانى، [فرمانده نیروی قدس سپاه]آمد. گفت، با مسئولان روسیه و جبهه متحد شمال افغانستان و نماینده طالبان مذاکره‌کرده و نتیجه این است که روسیه با حمله آمریکا به طالبان موافق است و به شمالى‌ها براى جنگ با طالبان کمک مى‌کند و اُزبکستان، فرودگاه در اختیار آمریکا قرار مى‌دهد و [اُسامه]بن‌لادن، [رهبر القاعده]، مسئول انفجارات آمریکا است. هدف‌شان کشاندن آمریکا به افغانستان است و فکر مى‌کنند، مثل شوروى در افغانستان، آمریکا ضربه‌کارى مى‌خورد و به شمالى‌ها توصیه شده که همراه آمریکا، عملیات مشترک نکنند و سلاح نگیرند، ولى پول بگیرند و آمریکایی‌ها در پنجشیر اقامت نکنند و آماده پیشروى در مناطق طالبان باشند و از آمریکا به خاطر زدن مردم غیرنظامى افغانستان- اگر اتفاق افتاد- انتقادکنند. 

گفت، چند نفر از کارشناسان آمریکایى، براى بررسى اوضاع افغانستان، با هلى‌کوپتر روسى به پنجشیر رفته‌اند و از شمالى‌ها، اطلاعات و همکارى خواسته‌اند وگفته‌اند، علامتى در خطوط خود بگذارند که هواپیماهاى آمریکایى، بتوانند تشخیص دهند که بمباران‌شان نکنند. گفت، پاکستانى‌ها دو لشکر در مرز افغانستان آماده کرده‌اندکه‌کابل به تصرف شمالى‌ها درنیاید و احتمال کودتاى پاکستان علیه طالبان وجود دارد و پیش‌بینى‌کرد، در داخل پاکستان، طالبان به پاکستان ضربه خواهند زد و گروه بن‌لادن هم عملیات انتقام‌جویى متقابل علیه آمریکا و همراهانش خواهند داشت. 

گفت، تاکنون صد‌ها هواپیماى جنگى وارد منطقه شده و خبرهاى اعزام نیروهاى ویژه آمریکا و انگلیس و اسارت سه نفر از آن‌ها که امروز پخش شده، صحیح نیست. فلسطین اعتنایى به آتش‌بس عرفات و اسراییل نخواهندکرد وگفت، روس‌ها به خاطر شرایط جارى با تحویل موشک‌هاى ضدهواپیماى ایگلا موافقت‌کرده‌اند و به احتمال قوى گروه بن‌لادن، سلاح‌هاى شیمیایى و... داشته باشند. آمریکایى‌ها هم این را مى‌گویند. در فلسطین، امروز هشت نفر شهید و صد نفر مجروح شده‌اند. 

ناهار، آقاى [محمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]، میهمانم بودند وگفتند، [جک استراو]، وزیر امورخارجه انگلیس و هیأت اتحادیه اروپا، چیز خاصى از ما نخواستند و خبر صریح ندادند و به دنبال این بودند که مواضع ایران را بفهمند. از قوه قضاییه به خاطر تضعیف مدیریت‌ها گله دارد و نیز از رهبرى به خاطر سختگیری در سیاست خارجى و به خصوص روابط با مصر، ناراضى است. از خطبه‌هاى دیروز نمازجمعه من تمجیدکردند و دربارة هدف‌هاى احتمالى آمریکا در منطقه و افغانستان و راهکارهاى ممکن براى ما، مذاکره شد. 

ایشان گفت، اگر قوه قضاییه و رهبرى همکارى‌کنند، ممکن است قطعنامه‌هاى معمول سالانه علیه ایران در سازمان ملل در مورد حقوق بشر را حذف کنیم وگفت، آقایان [محسن]نوربخش، [رییس بانک مرکزی]و [طهماسب]مظاهرى، [وزیر امور اقتصادی و دارایی]، اختلاف دارند و رهبرى با آقای نوربخش موافق نیستند. از قوه قضاییه به خاطر فشار بر شرکت پتروپارس وزارت نفت، شاکى است.

آمریکایى‌ها مجبور شدند، براى جلوگیرى از ربوده شدن، در هواپیماهایشان گارد مسلح بگمارند و حوادث جالبى اتفاق مى‌افتد؛ مثلاً به خاطر اینکه یک ایرانى به نام بقایى، در دستشویىِ [هواپیما]، فندک براى سیگار روشن‌کرده، با پیشخدمت درگیر شده و هواپیما از ترس به فرودگاه برگشته است.

نظرات بینندگان